Tiedote
Kävely ja pyöräily
Pyöräily
Valtakunnallinen

Turvallisen pyöräilyn perusteet eivät tee eroa vuodenajoissa. Ennakoiva ajotapa, näkyvyyden varmistaminen ja asianmukainen varustus turvaavat pyöräilijän matkaa niin pakkaskeleillä kuin plusasteilla.

Liikenneturvan pyöräilykyselyyn* vastanneista moni kertoo varustautuvansa talveen asianmukaisesti. Neljä viidestä kertoo käyttävänsä kypärää, lähes puolet heijastinliiviä tai muuta heijastavaa varustetta. Liki kaksi kolmesta kertoo polkevansa nastarenkailla ja lähes jokainen kertoo käyttävänsä etuvaloa aina tai lähes aina pimeällä polkiessaan. Yli 70 prosenttia talvipyöräilijöistä kertoo, että punainen takavalo palaa jo nyt. Pakolliseksi pimeän ajan varusteeksi punainen takavalo tulee uuden tieliikennelain tullessa voimaan 1.6.2020.

”Näkyminen ja näkeminen on pimeän aikaan pyöräillessä olennaista. Oman valaisimen suuntaus kannattaa tarkistaa niin, ettei valo osoita suoraan vastaantulevan silmiin. Kun valokeila osoittaa loivasti alaviistoon, näkee hyvin eteenpäin, muttei häikäise toisia”, muistuttaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Mari Voutilainen.

”Valojen ja heijastimien lisäksi talvikeleihin sopiva pyörä, varusteet ja kerrospukeutuminen tekevät pyöräilystä mukavampaa. Nastarenkaat tuovat lisäpitoa liukkailla, mutta ehdottoman tärkeää on asettaa nopeus olosuhteiden mukaiseksi. Talvella jää, sohjo tai irtonainen hiekoitussepeli voivat yllättää. Moni kyselyymme vastanneesta kertookin kaatuneensa pyörällä, koska väylä on ollut liukas tai epätasainen. Kaatumisten varalta kypärä on pyöräilijän ehdoton varuste myös talvella”, Voutilainen tiivistää.

Talvikunnossapitoa toivotaan myös pyöräväylille

Pyöräilykyselyyn vastanneista 44 prosenttia oli joutunut viimeisen kolmen vuoden aikana pyöräilyonnettomuuteen. Syyksi onnettomuudelle nimettiin useimmiten keli tai olosuhde, tai oma arviointi- tai havaintovirhe. Myös toisen tienkäyttäjän tekemä havaintovirhe sekä liian kova vauhti olivat onnettomuuksien kärkisyitä.

”Avoimissa vastauksissa kaatumisten ja onnettomuuksien syinä lueteltiin paljon talveen kuuluvia asioita: hiekoitussepeliä, auraamaton tai muute puutteellisesti hoidettu tie, lunta jään päällä, polanteet, sohjo tai jäinen kohta. Kaatumisia on seurannut myös jarrutus- ja kääntymistilanteissa, mutta moni nimesi talvikunnossapidon puutteet kaatumisten syiksi”, Voutilainen luettelee.

Lähes kaksi kolmesta kertookin, että parempi talvikunnossapito pyöräväylillä lisäisi pyöräilyn määrää. Kolmasosan pyöräilyyn talvikunnossapidon parantamisella ei ollut vaikutusta.

Turvallisen talvipyöräilyn teesit:

  • Ennakoi - rauhallinen ajotapa ehkäisee vaaratilanteita – äkilliset ohjausliikkeet voivat viedä pyörän luisuun.
  • Käytä kypärää – talvella kaatumisriski on kesää suurempi.
  • Valaise oikein – vaaleaa valoa eteenpäin ja punaista taaksepäin. Tarkista myös pyöräsi heijastinten kunto. Heijastimet ja/tai heijastinliivit auttavat polkijaa erottumaan.
  • Vaihda nastoihin - nastarenkaat lisäävät myös pyörän pitoa.
  • Vaatteet sään mukaan – lämpimät ajohanskat pitävät tanko-otteen kunnossa ja kerrospukeutuminen lisää matkan mukavuutta myös pakkasella.

 

Liikenneturva on mukana Winter Cycling Congressissa Joensuussa 5.-7.2.2020. Tervetuloa ständille keskustelemaan lisää pyöräilyn turvallisuudesta. Liikenneturvan alakouluikäisille lapsille suunnattua pyöräilyn digitaalista oppimisympäristöä Filla&Rillaa esitellään puheenvuorossa keskiviikkona 5.2.2020.

*Pyöräilykyselyn toteutettiin internetkyselynä huhti-toukokuussa 2019. Siihen vastasi yhteensä 1695 ihmistä, joista 76,5 prosenttia (1296) kertoi pyöräilevänsä myös talvisin. Vastanneista miehiä oli 61 prosenttia.

Tagit: 
talvipyöräily