Jalankulku
Mikkeli

Tilaisuus järjestetään Mikkelin vastaanottokeskuksen pihatiellä Suonsaarella maanantaina 23.11.2015 klo 18.30 alkaen. Teemaillassa havainnollistetaan konkreettisilla näytöillä jalankulkijan paikkaa ja heijastimen käytön tärkeyttä omaa ja toisten turvallisuutta ajatellen.

Jalankulkija liikenteessä

Jalankulkija on liikenteessä tienkäyttäjä ja omaa tienkäyttäjän oikeudet ja velvollisuudet. Tienkäyttäjänä jalankulkijan on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.

Jalankulkijan on liikenteessä liikkuessaan käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole, tai sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.

• Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa.
  • Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti kuljettava vasenta reunaa.

Kiinnitä heijastin oikein

Jalankulkijan on lain mukaan pimeän aikana tiellä liikkuessaan yleensä käytettävä asianmukaista heijastinta. Heijastimia on erilaisia.  Riippuva heijastin kiinnitetään polven korkeudelle niin, että se pääsee vapaasti heilumaan. Stretch- tai jousiheijastin kiinnitetään ensisijaisesti tien puoleiseen ranteeseen tai kyynärvarteen. Heijastimen voi kiinnittää myös sääreen, jos käytössä on useampia heijastimia. Erilaiset heijastimet eivät ole toisiaan poissulkevia vaan toisiaan täydentäviä. Mitä useampia heijastimia käytetään, sen paremmin autoilija näkee pimeässä tai hämärässä kulkevan jalankulkijan.

Toimittajat ovat Tervetulleita seuraamaan tapahtumaa!

Lisätietoja;
Liikenneturva Mikkeli, kouluttaja Niina Kansikas, puh. 040 558 0869