Lahti

Lahden Rengasratsia pidetään tiistaina 14.9. klo 13.00-15.00 Ala-Okeroistentie, Jokimaan suoralla ja torstaina 16.9. klo 13.00-15.00 Vääksyntie, Merrasjärven suoralla.
Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan rengasratsiaa tien päälle.

Tarkista renkaiden ilmanpaineet ja kunto säännöllisesti

Auton renkaan ja tienpinnan välinen kosketuspinta-ala on reilun kämmenen kokoinen ja sen pitävyydestä riippuu koko ajoneuvon hallinta.

Kesärenkaissa on uutena tyypillisesti noin 8 mm kulutuspintaa. Lain minimivaatimus kesärenkaiden urasyvyydeksi on 1,6 mm. Jo tätä ennen renkaat ovat menettäneet huomattavasti pito-ominaisuuksistaan, ja etenkin sateella vesiliirtovaara kasvaa.

Syksyn sadekelit vaativat autoilijalta ennakoivaa ajotapaa ja sadekeleille turvallisia renkaita. Kulunut rengas lähtee helposti vesiliirtoon, ellei kuljettaja hidasta nopeutta kelin mukaiseksi. Kuljettajan on tärkeä tietää oman auton renkaiden kunto ja myös tunnistaa ajamiseen vaikuttavat keliolosuhteet. Tärkeää on myös pitää huolta oikeasta rengastuksesta sekä tarkistaa säännöllisesti renkaiden ilmanpaineet.

Neljä rengasvinkkiä syksyyn:

• Varmista kesärenkaiden riittävä urasyvyys.
  • Tarkista rengaspaineet vähintään kerran kuukaudessa.
  • Huomioi, että hyvätkään renkaat eivät auta, jos kuljettaja ottaa riskejä.
  • Muista, että vanhat renkaat voi palauttaa veloituksetta kierrätykseen.

Mika Levasmaa, ratsiapäällikkö, Vianor Oy, 050 469 8250

Ari-Pekka Lattu, yhteyspäällikkö, Liikenneturva, 020 7282 366