Eri tilastolähteitä* yhdistämällä Liikenneturva, liikenneturvallisuustyön keskusjärjestö, arvioi tieliikenteessä kuolleiden määrän tammi-kesäkuussa olleen 93 henkilöä. Viime vuonna virallisessa tilastossa** kuolleiden määrä ensimmäisenä kuutena kuukautena oli 118.

Myös pelastuslaitosten tilastoimien vakavasti loukkaantuneiden määrä kuluneen alkuvuoden osalta on noin seitsemän prosenttia pienempi kuin edellisenä vuonna. Varsinkin touko- ja kesäkuussa näyttäisi vakavasti loukkaantuneiden määrä jääneen edellistä vuotta pienemmäksi.

Liikenneturvallisuussuunnitelmassa on asetettu tavoitteeksi, että vuonna 2014 liikenteessä kuolleiden määrä on enintään 218. Alkuvuoden perusteella tavoite on vielä saavutettavissa edellyttäen, että loppuvuosi etenee yhtä suotuisasti.

Liikenneturvallisuuden kansallisena visiona on, että kenenkään ei tarvitse kuolla tai vakavasti loukkaantua liikenteessä. Vuodelle 2020 tavoitteena on, että liikenteessä kuolleiden määrä on enää enintään 136. Silloin täyttyisi myös EU-komission asettama tieliikenteen turvallisuustavoite liikennekuolemien puolittamisesta vuoteen 2020 mennessä.

Lisätietoa:

tutkimuspäällikkö Juha Valtonen p. 020 7282 310

Liikenneturva edistää tieliikenteen turvallisuutta vaikuttamalla ihmisten liikennekäyttäytymiseen ja liikennekulttuuriin. Liikenneturva on valtakunnallinen liikenneturvallisuustyön keskusjärjestö, jolla on 57 jäsenyhteisöä. Toiminta ulottuu koko maahan 12 toimipisteen kautta.

*Liikenneturva tuottaa ensimmäisen arvion tieliikenteen turvallisuudesta puolivuosittain yhdistämällä Tilastokeskuksen tammi- toukokuun ennakkotilastot sekä Liikenneturvan keräämät lehtitiedot kesäkuulta.

**Liikenneturva ja Tilastokeskus julkaisevat vuosittain Suomen tieliikenneonnettomuudet -tilastokirjan.