Jyväskylä

Kesä saa nuoret liikkeelle. Tämä näkyy myös onnettomuustilastoissa. Nuorten liikennekuolemista lähes puolet tapahtuu kesä-elokuun aikana. Viikonloput – etenkin kesälauantait - ovat tilastojen mukaan nuorten onnettomuuksien tyypillistä aikaa. Nuorten kuolonkolareiden taustalta löytyy rattijuopumusta, turvavyön käyttämättömyyttä ja ylinopeuksia.

Vappuna juhlitaan kesän alkamista ja monen nuorenkin kesän juhlintaan ja vapaa-aikaan liittyy alkoholia. Liikenneturva haluaa kiertueellaan muistuttaa myös, että liikenne ja alkoholi eivät sovi yhteen.

Turvavyö pelastaisi useita nuoria joka vuosi

Turvavyön käyttö pelastaisi kymmeniä ihmisiä vuodessa. Erityisesti nuorten liikennekuolemista ja vammautumisista valtaosa tapahtuu henkilöautossa. Turvavyökampanjan pääsanoma on vastuullisuus ja kaverista huolehtiminen. Eli pidetään porukalla huolta siitä, että kaikki autossa käyttävät turvavyötä.

Liikenneturvan Nuorisotutkimuksen* mukaan peräti 41 prosenttia nuorista kuljettajista ajaisi, vaikka kaikki matkustajat eivät käyttäisi turvavyötä. Yksikin turvavyötön matkustaja on kuitenkin uhka kaikille autossa oleville, myös kuljettajalle. Liikenneturva vetoaa kuljettajiin, että he huolehtisivat, paitsi kyytiläisten, myös omasta turvallisuudestaan.

Lisätietoa:

Koulutusohjaaja Tomi Rossi                  puh. 040 762 7991

Aluepäällikkö Leena Piippa                  puh.  0400 640 688

Turvavyöautokiertue pysähtyy Jyväskylän aikuisopiston Viitaniemen kampukselle (Viitaniementie 1 A, piha-alue) 28.-29.4.2014 klo 9-15.

Liikenneturva edistää tieliikenteen turvallisuutta vaikuttamalla ihmisten liikennekäyttäytymiseen ja liikennekulttuuriin. Liikenneturva on valtakunnallinen liikenneturvallisuustyön keskusjärjestö, jolla on 57 jäsenyhteisöä. Toiminta ulottuu koko maahan 12 toimipisteen kautta.

*Liikenneturvan Nuorisotutkimus 2013 selvitti 15–19-vuotiaiden nuorten mielipiteitä ja omia kokemuksia liikenteestä. Tutkimuksen aineisto kerättiin tammi-helmikuussa 2013 ja siihen haastateltiin 749 henkilöä. Tutkimuksen on Liikenneturvan toimeksiannosta suorittanut TNS Gallup Oy.

turvavyöauto