Jalankulku
Mikkeli

Teemaviikkojen tavoitteena on lisätä alakoululaisten turvallisuutta koulumatkoilla ja yleensäkin taitoja liikenteessä liikkumiseen sekä muistuttaa kaikkia tielläliikkujia suojatiekäyttäytymisestä ja lasten valmiuksista liikenteessä.

Liikenneturvallisuusteemaa käydään läpi toiminnallisin harjoituksin kouluilla ja nuorisokahvila Cafe76sadan tiloissa kohdentaen aihesisältöä oppilaiden iän mukaan. Toiminnallisiin harjoituksiin on varattu joko yksi tai kaksi kokonaista koulupäivää riippuen alakoulun oppilasmääristä.

Toiminnallisissa harjoituksissa:

• luetaan Karhunpoika- ja Onnettomuus/Läheltä piti -tarinoita ja keskustellaan oppilaiden kanssa vaaratilanteista, joihin he ovat liikenteessä joutuneet sekä pohditaan olisiko tilannetta voitu jotenkin välttää
  • harjoitellaan koulukyydityksessä käyttäytymistä kouluille rakennetuissa ”tuolibusseissa” ja koulukyyditykseen liittyvistä asioista keskustellaan oppilaiden kanssa erilaisten väittämien avulla
  • pohditaan näkymistä ja näkemistä liikenteessä heijastintestin avulla
  • keskustellaan liikenneturvallisuudesta; säännöistä, omasta toiminnasta, kaverien vaikutuksesta ja turvalaitteiden käytöstä Liikennealiaksen ja Liikenneväittämä –pelin  avulla
  • havainnollistetaan pyöräilykypärän käytön tärkeyttä kypärätestin avulla

Koululaisen valmius itsenäiseen liikkumiseen kasvaa vähitellen

Lapsen valmius liikkua itsenäisesti liikenteessä kehittyy vähitellen, sitä mukaa kun lapsi alkaa liikkua eri kulkumuodoin. Lapsi oppii turvallisen liikkumisen seuraamalla aikuisten esimerkkiä ja harjoittelemalla itse. Pienen ja isommankin koululaisen käsitys liikenteen vaaroista ei ole vielä muotoutunut, sillä kokemusta tiellä liikkumisesta ja muun liikenteen huomioimisesta ei ole kertynyt. Esimerkiksi auton etäisyyden tai äänen suunnan hahmottaminen lisääntyy vasta kokemuksen ja iän karttuessa liikkuu lapsi sitten kävellen tai pyörällä.

Sinä teet suojatien –kampanja ja Autoliiton Pieksämäen osasto mukana liikenneturvallisuusviikoilla

Suojatie on sopimus kunnioituksesta. Että ennen suojatietä pikemminkin hiljennetään kuin painetaan kaasua. Että jokainen meistä voi liikkua suojatiellä turvallisin mielin. Ettei kukaan jää suojatiellä isompansa alle. Ilman sinua suojatie on vain asfalttia ja maalia, jonka yli ajetaan ja kävellään. Sinä teet suojatien omilla päätöksilläsi.

Autoliiton Pieksämäen osasto on turvaamassa oppilaiden liikkumista ohjaamalla liikennettä Pieksämäen lukion läheisellä suojatiellä 9.-10.9. klo 8.15-13.30 ja nuorisokahvila Cafe76sadan läheisellä suojatiellä 16.-17.9. klo 8.15-13.30.

Sinä teet suojatien -kampanjan tavoite on parantaa liikenneturvallisuutta edistämällä turvallista liikennekäyttäytymistä suojateiden yhteydessä. Kaksivuotisessa kampanjassa ovat mukana Liikenneturva, Moottoriliikenteen keskusjärjestön MOLIKE:n jäsenet Autokoululiitto, Autoliitto, Linja-autoliitto, Suomen Autoteknillinen liitto, Suomen kuljetus ja logistiikka SKAL, Suomen Taksiliitto, Autoalan Keskusliitto ry, Autotuojat sekä poliisi.

Lisätietoja:

Eini Karvonen, Liikenneturva Mikkeli puh. 020 7282 395