Mopoautoilu

•  Ma 12.5. Raseko, Raisio
  •  Ti 13.5.WinNova, Rauma
  •  To 15.5.Bovallius-ammattiopisto, Turku

Opiskelijat pääsevät punnitsemaan törmäyspainoaan 50 km/h äkkipysäyksessä ja kokemaan turvavyön merkitystä, kun auto menee katon kautta ympäri. Myös onnettomuustilanteisiin johtaneista syistä ja omasta liikennekäyttäytymisestä keskustellaan ohjatusti omien kavereiden kanssa.

Kesä saa nuoret liikkeelle. Tämä näkyy myös onnettomuustilastoissa. Nuorten liikennekuolemista lähes puolet tapahtuu kesä-elokuun aikana. Viikonloput – etenkin kesälauantait – ovat tilastojen mukaan nuorten onnettomuuksien tyypillistä aikaa. Nuorten kuolonkolareiden taustalta löytyy rattijuopumusta, turvavyön käyttämättömyyttä ja ylinopeuksia.

Muutaman viikon kuluttua juhlitaan kesäloman alkamista ja monen nuorenkin kesän juhlintaan ja vapaa-aikaan liittyy alkoholi. Liikenneturva haluaa kiertueellaan muistuttaa myös, että liikenne ja alkoholi eivät sovi yhteen.

Turvavyö pelastaisi useita nuoria joka vuosi

Turvavyön käyttö pelastaisi kymmeniä ihmisiä vuodessa. Erityisesti nuorten liikennekuolemista ja vammautumisista valtaosa tapahtuu henkilöautossa. Turvavyökampanjan pääsanoma on vastuullisuus ja kaverista huolehtiminen: Pidetään porukalla huolta siitä, että kaikki autossa käyttävät turvavyötä ja kuljettaja on ratissa selvin päin.

Liikenneturvan Nuorisotutkimuksen* mukaan peräti 41 prosenttia nuorista kuljettajista ajaisi, vaikka kaikki matkustajat eivät käyttäisi turvavyötä. Yksikin turvavyötön matkustaja on kuitenkin uhka kaikille autossa oleville, myös kuljettajalle. Liikenneturva vetoaa kuljettajiin, että he huolehtisivat kyytiläisten ja itsensä turvallisuudesta aina liikkeelle lähdettäessä.

Lisätietoa:

yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen, puh. 050 387 2890
koulutusohjaaja Esa Aho, puh. 0400 183 505

Turvavyöautokiertue pysähtyy maanantaina 12.5. Raision Ammattiopisto Rasekoon (Eeronkuja 3, Raisio), tiistaina 13.5., Raumalla WinNovaan (Satamakatu 19, Rauma) ja torstaina 15.5. Bovallius-ammattiopistoon Turkuun (Vähäheikkiläntie 50, Turku) klo 9.00 - 15.00.

*Liikenneturvan Nuorisotutkimus 2013 selvitti 15–19-vuotiaiden nuorten mielipiteitä ja omia kokemuksia liikenteestä. Tutkimuksen aineisto kerättiin tammi-helmikuussa 2013 ja siihen haastateltiin 749 henkilöä. Tutkimuksen on Liikenneturvan toimeksiannosta suorittanut TNS Gallup Oy.

Lataa painokelpoinen kuva Liikenneturvan Flickr-kuvapalvelusta.

Liikenneturva edistää tieliikenteen turvallisuutta vaikuttamalla ihmisten liikennekäyttäytymiseen ja liikennekulttuuriin. Liikenneturva on valtakunnallinen liikenneturvallisuustyön keskusjärjestö, jolla on 57 jäsenyhteisöä. Toiminta ulottuu koko maahan 12 toimipisteen kautta.