Joensuu

Kesä-Suomi on erilaisten festivaalien kulta-aikaa, ja tapahtumien perässä liikutaan paljon myös autolla. Liikenneturva kysyi viime keväänä* nuorilta heidän ajatuksiaan ajamisesta kesäfestareiden jälkeen. Yli yhdeksän kymmenestä nuoresta (92 %) ei varmasti tai todennäköisesti lähtisi ajamaan, jos uskoisi olevansa niin päihtynyt, että rattijuopumusraja ylittyisi. Hieman yli kaksi kolmesta (69 %) taas lähtisi varmasti tai todennäköisesti ajamaan, jos uskoisi olevansa lievästi päihtynyt, mutta alle rattijuopumusrajan.

”Alkoholi näkyy nuorten liikenneonnettomuuksien taustalla edelleen: yli kolmannes rattijuopumusonnettomuuksissa loukkaantuneista tai menehtyneistä on nuoria. Tilanteessa, jossa kaveri pyrkii kännissä tai kamoissa rattiin, on ystävien väliintulo tuiki tärkeä rattijuopumuksen ennaltaehkäisykeino. Eikä se ehkäise pelkästään rattijuopumusta vaan mahdollisesti myös onnettomuuden, jolla voi olla pahoja seurauksia”, muistuttaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Mari Voutilainen.

Nuorisokyselyyn vastanneista nuorista yli yhdeksän kymmenestä (92 %) toivoisikin kavereiden tulevan väliin, jos olisi itse aikeissa ajaa humalassa. Instagramissa tägillä #rohkee jaetut kuvat kertovat, että kännissä tai kamoissa ei mennä rattiin.

”Koppaa itsellesi #rohkee-aurinkolasit rokista ja julkaise oma viestisi somessa. Näin kerrot myös kavereillesi, että päihtyneenä ei ole ok ajaa”, Voutilainen kannustaa.

Tule ilmaiseen ja vapaaehtoiseen puhallutukseen maanantaina 16.7.2018 klo 8-12 rokkialueen Ravileirinnän portilla.

Vapaaehtoinen puhalluspiste järjestetään Itä-Suomen poliisin, Pohjois-Karjalan pelastuslaitoksen ja Liikenneturvan yhteistyönä. Tämän lisäksi poliisi tekee normaalia valvontatyötä rock-alueen lähistöllä.

Viime vuonna vapaaehtoisella puhalluspisteellä vieraili maanantaiaamupäivän aikana lähes 600 autokuskia tarkistuttamassa ajokuntonsa.

”Myös matka rockista kotiin kannattaa suunnitella kaveriporukassa ennakkoon ja hyvissä ajoin, sillä henkilöauton kuljettajiin liittyviä suurimpia riskitekijöitä ovat alkoholin tai muiden aineiden vaikutuksessa ajaminen sekä väsymys. Puhallutus on maksuton ja vaivaton tapa varmistaa, ettei vahingossakaan mene rattiin alkoholin vaikutuksen alaisena”, Voutilainen toteaa.

Toivotamme rokkikansan tervetulleeksi! Pidetään #kesänparasviikonloppu kotiin saakka!

Lisätietoja:

yhteyspäällikkö Mari Voutilainen, Liikenneturva (puh. 0400 960 177)
palotarkastaja Jari-Pekka Härkönen, Pohjois-Karjalan pelastuslaitos (puh. 044 755 9464)

*15-20-vuotiaiden suomalaisnuorten käyttäytymistä ja mielipiteitä juopuneena ajamisesta selvitettiin kyselytutkimuksella keväällä 2018. Kyselyn toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS Oy ja siihen vastasi yhteensä 625 nuorta.

rohkee