Tiedote
Moottoripyöräily, Mopoilu
Valtakunnallinen

Liikenneturva seurasi kesällä 2020 moottoripyöräilijöiden kypärän käyttöä*. Kypärättömiä motoristeja osui tarkkailuun vain muutama.

”Voittopuolisesti kypärän käytössä ei näytä olevan ongelmia. Oli tapauksia, joissa kuljettajalla ei ollut kypärää, mutta matkustajalla oli. Tai toisin päin. Näissä tapauksissa kyydittävän kypärään ei ehkä osattu varautua, mutta ajamaan oli silti lähdetty. Muutamalla kypärän hihna oli auki, vaikka kypärä muutoin olikin päässä”, kuvailee Liikenneturvan koulutusohjaaja Erkka Savolainen.

Kypärä on moottoripyöräilijän tärkein turvavaruste. Sen tehtävänä on suojata päätä onnettomuudessa. Ajossa kypärä suojaa päätä sateelta, kuumalta, kylmältä, melulta ja kiveniskuilta.

”Hyvästäkään kypärästä ei ole hyötyä, jos kypärä ei ole kunnolla kiinnitetty. Myös laki edellyttää, että moottoripyörän kuljettajan ja matkustajan on käytettävä tyypiltään hyväksyttyä ja asianmukaisesti kiinnitettyä suojakypärää”, Savolainen muistuttaa.

Turvavarusteita arvostetaan laajemminkin

Viimeisen kymmenen vuoden aikana moottoripyöräilijöiden henkilövahinkojen määrä on lähes puolittunut. Usein moottoripyöräonnettomuuksien taustalla on liian suuri nopeus. Pyörän hallinta menetetään väärän tilannenopeuden tai riskinoton vuoksi.

”Ennakoiva ja ennakoitava ajotapa on motoristinkin turva. Kun ei tee kovia kiihdytyksiä, noudattaa nopeusrajoituksia ja pitää riittävää turvaväliä, pyörä pysyy hallinnassa - ja on myös paremmin muiden tienkäyttäjien huomioitavissa ja ennakoitavissa”, luettelee Liikenneturvan suunnittelija Toni Vuoristo.

Mahdollisen kaatumisen tai onnettomuuden sattuessa asianmukaiset ajovarusteet ehkäisevät moottoripyöräilijöiden vammoja ja niiden vakavuutta. Liikenneturva selvitti kyselyllä** motoristien asenteita turvavarusteiden käyttöä kohtaan. Yli yhdeksän kymmenestä piti hyvien turvavarusteiden käyttöä itsestään selvänä osana moottoripyöräilyä.

”Turvallisuus on paljon muutakin kuin pyörän hallintataitoa. Kunnon ajovarusteilla voidaan ratkaisevasti lieventää vammoja onnettomuuden sattuessa. Jos moottoripyörää on hankkimassa, kannattaa panostaa myös laadukkaan ja sopivan kypärän valintaan sekä muihin ajovarusteisiin, kuten ajotakkiin ja -housuihin, -saappaisiin ja -hanskoihin. Valikoimista löytyy myös motoristeille suunniteltuja rinta-alueen suojia ja airbag-liivejä ja -takkeja”, Vuoristo vinkkaa.

Viisi vinkkiä turvalliseen moottoripyöräilyyn:

  1. Totuttele talven jälkeen taas pyörän sarviin – käsittelyn kertaus on paikallaan kokeneellekin motoristille.
  2. Vaikuta näkyvyyteesi: käytä vilkkuja ja ajovaloja oikein.
  3. Vältä kovia kiihdytyksiä ja aja nopeusrajoitusten mukaan.
  4. Pidä riittävä turvaväli edellä ajavaan ja vältä ajautumasta liian lähelle tien oikeaa reunaa.
  5. Panosta ajovarusteisiin. Huomioi, että kirkkaan värisillä ajovarusteilla voit myös auttaa itseäsi tulemaan nähdyksi.

 

*Liikenneturva tarkkaili moottoripyörän kuljettajien ja matkustajien kypäränkäyttöä kesällä 2020. Tarkkailuun osui yli 2700 motoristia, joista 0,6 % oli ilman kypärää. Tarkkailussa on laskettu kevytmoottoripyöräiljiöiden kypärän käyttö, mutta ei mopoilijoiden ja vastaavien.

**Liikenneturva selvitti moottoripyöräilijöiden näkemyksiä, kokemuksia ja mielipiteitä moottoripyöräilystä verkkokyselyllä syksyllä 2019. Kyselyä jaettiin sosiaalisessa mediassa, ja siihen vastasi 4953 moottoripyöräilijää tai moottoripyöräilystä kiinnostunutta henkilöä. Kyselyn tulokset kokonaisuudessaan Liikenneturvan verkkosivuilla.