Väsymys on yleinen ilmiö eritoten kesäliikenteessä. Kun päivät ovat täynnä ohjelmaa ja yöt ovat valoisia, tulee unesta tingittyä ja ajomatkoja siirrettyä myöhäisiltoihin. Vaikka ajon alkaessa ei unettaisikaan, valtaa väsymys valvoneen nopeasti.

”Väsymystä löytyy monen onnettomuuden taustalta, ja se lisää mahdollisia vaaratilanteita. Kuljettajaan väsymys vaikuttaa samaan tapaan kuin alkoholi: ajokyky heikentyy, reagointi hidastuu ja kuljettaja tarvitsee enemmän aikaa havaitsemiseen, ratkaisujen tekoon ja toimintaan”, kuvailee Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tuula Taskinen.

Väsyneenä ajaminen yleistä

Vain reilut kaksi kolmannesta vastaajista ei kokenut ajaneensa liian väsyneenä. Kuva: Kaisa Tanskanen/Liikenneturva

Liikenneturvan toukokuussa kerätty kysely kertoo, että väsymys vaivaa suomalaisia kuljettajia. Vastanneista 16 prosenttia kertoo ajaneensa viimeisen vuoden aikana niin väsyneenä, että on pelännyt sen olevan turvallisuudelle vaaraksi.

Rattiin nukahtamista on pelännyt 13 prosenttia ja ajaessa on torkahtanut lähes yksi kymmenestä. Seitsemän prosenttia kertoo joutuneensa läheltä piti -tilanteeseen väsymyksen takia.

”Monelle voi olla vaikea arvioida sitä, milloin on liian väsynyt ajoon. Väsymystä ei voiteta pelkällä tahdonvoimalla, sillä aivot aloittavat nukkumisen ilman erillislupaa. Kun väsymys iskee, silmänräpäysten kesto pitenee ja luomet ovat pidempään kiinni. Näistä puolen sekunnin lipsahduksista voidaan helposti liukua muutaman sekunnin mikrouneen. Onnettomuuteen joutumiseen ei kuitenkaan tarvita varsinaista nukahtamista, vaan pelkkä tarkkaavaisuuden herpaantuminen riittää”, toteaa Liikenneturvan aluepäällikkö Rainer Kinisjärvi.

Hektinen elämänrytmi valuu tien päälle

Lähes joka kolmas suomalaisista kertoo väsyneenä ajamisen syyksi pitkät ajomatkat. Neljäsosa kertoo syyksi työn. Noin kuudesosalle väsymystä aiheuttaa unettomuus, elämäntilanne ja yksinkertaisesti se, ettei ehdi nukkua. Yli puolet vastanneista kuitenkin pitää väsyneenä ajamista vakavana tai erittäin vakavana liikennerikkomuksena.

”Vastauksista näkee, että ruuhkavuodet, hektinen elämänrytmi ja jatkuva suorittaminen valuvat tien päälle. Suomessahan on muutenkin puhuttu viime aikoina paljon siitä, että ihmiset eivät yksinkertaisesti nuku tarpeeksi. Ratin taakse istahtaessa väsymys hiipii väistämättä perimään velkojaan”, Kinisjärvi pohtii.

Riittävä lepo paras keino torjua väsymystä

Suomalaiset ovat torjuneet ajonaikaista väsymystä jaloittelutauoilla, avaamalla ikkunan, kuuntelemalla radiota tai juomalla jotain kofeiinipitoista. Taskisen mukaan paras keino ajonaikaisen väsymyksen torjuntaan on varmistaa riittävä lepo ennen ajoon lähtöä.

”Kesäreissut ja viikonloppumatkat kannattaa suunnitella niin, että ajomatkat ja riittävät lepotauot on otettu aikataulutuksessa huomioon”, Taskinen vinkkaa.

Vinkit väsymyksen välttämiseen:

• Nuku edellisenä yönä vähintään 6 tuntia tai enemmän.
  • Nuku tarvittaessa päiväunet ennen matkaa.
  • Mieti etukäteen taukopaikat ja tauota ajo.
  • Vältä ajamista sairaana ja huonokuntoisena.
  • Älä syö tukevaa ateriaa tai juo alkoholia ennen ajoon lähtöä.
  • Vältä ajamista aamuyön tunteina klo 01–06, kun riski rattiin nukahtamisesta on suurimmillaan.
  • Hyvä ja pirteä matkaseura auttaa pysymään vireänä.

*Kantar TNS Gallup Oy keräsi Liikenneturvan toimeksiannosta tutkimuksen aineiston toukokuussa 2017 Vastaajia oli yhteensä 1035 henkilöä, joista autoilevia oli 79 %.

Tiesitkö? Myös väsyneenä ajaminen on lain vastaista: TLL 63 §:
”...Ajoneuvoa ei saa kuljettaa se, jolta sairauden, vian, vamman tai väsymyksen vuoksi taikka muusta vastaavasta syystä puuttuvat siihen tarvittavat edellytykset.”

väsymys, kysely, liikenneturvallisuus