Raskas liikenne
Jalankulku
Kouvola

Kahdella alakoululla järjestettävissä tapahtumissa havainnollistetaan alakoululaisille, miten huonosti jalankulkija ja pyöräilijä havaitaan ison kuorma-auton eli Scanian tai pakettiauton ohjaamosta. Tapahtumat on Voisalmen koululla kello 8.30 alkaen ja Lönnrotin koululla kello 11.15 alkaen.

Iso auto ihmeteltävänä koulun pihalla

Koulujen kanssa yhteistyössä järjestettävissä tapahtumissa Liikenneturvan kouluttaja Kari Vaske ja Imatran Seudun Rahtareiden puheenjohtaja Vesa Karvonen havainnollistavat koululaisille ison auton ohjaamosta jäävää ns. kuollutta kulmaa konkreettisesti. Lapset pääsevät omakohtaisesti näkemään ja kokemaan, kuinka hankalaa kuljettajan on kuorma-autosta havaita aivan auton edessä tai sivulla oleva jalankulkija tai pyöräilijä. Lisäksi Liikenneturvan kouluttaja Kari Vaske antaa tapahtumissa lyhyen tietoiskun jalankulkijaa ja pyöräilijää koskevista liikennesäännöistä.

Synkkä elokuu herätti toimimaan

Liikenneturvan koko maasta keräämien sanomalehtitietojen mukaan elokuun tieliikenteessä kuoli tänä vuonna ainakin 31 ihmistä. Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan elokuussa vuonna 2014 kuoli vastaavasti 21 ihmistä. Synkät uutiset lasten kuolemaan johtaneista onnettomuuksista on herättänyt liikennealan toimijoita tekemään turvallisuuden parantamiseksi yhteistyötä koulujen kanssa eri puolilla maata.

Toimittajat ovat tervetulleita seuraamaan Lappeenrannan tapahtumia:

Voisalmen koululla (Voisalmentie 19) 22.9.2015 kello 8.30 - 10.30
Lönnrotin koululla (Lönnrotinkatu 1) klo 11.15 - 12.30

Opetusryhmät osallistuvat 15 minuutin havaintoesitykseen ja tietoiskuun koulun pihalla kaksi ryhmää kerrallaan.

Lisätietoja tapahtumista:

Liikenneturvan kouluttaja Kari Vaske puh. 040 754 8958