Oman voinnin tarkkailu ja keskustelu lääkärin kanssa korostuvat, kun omaa ajokykyä arvioidaan. Yksittäinen sairaus lääkityksineen ei vielä välttämättä heikennä ajokykyä, mutta jotkut lääkkeet saattavat vaikuttaa yllättävällä tavalla ajamiseen.

”Esimerkiksi monet rauhoittavat lääkkeet sekä unilääkkeet lisäävät rattiin nukahtamisen riskiä. Punainen varoituskolmio lääkepurkin kyljessä on aina merkki siitä, että oman ajokunnon tarkkailussa on oltava entistäkin valppaampana”, painottaa Liikenneturvan suunnittelija Mia Koski.

Liikenneturva kysyi kevään lopulla* suomalaisten suhdetta autoiluun ja kolmiolääkkeisiin. Yhdeksän kymmenestä kolmiolääkettä käyttäneestä kertoo pyrkivänsä välttämään autolla ajoa kolmiolääkkeen vaikutuksen alaisena. Vain reilu kymmenesosa (11 %) kokee, ettei ole saanut riittävästi tietoja kolmiolääkkeiden vaikutuksista.

Useampi kuin yhdeksän kymmenestä (92 %) pitää myös ajoa unilääkkeen vaikutuksen alaisena vakavana tai erittäin vakavana liikennerikkomuksena. Suhtautuminen on yhtä paheksuvaa kuin ajoon kannabiksen vaikutuksen alaisena.

Ajoterveys erityishuomion kohteena Turun seminaarissa

Liikenneturva järjestää tänä syksynä kolmen seminaarin sarjan, jossa huomio on iäkkäiden turvallisessa liikkumisessa. Huomenna Turussa keskustellaan erityisesti ajoterveydestä. Seminaaria voi seurata myös etänä suoratoistona.

Puhujina kuullaan muun muassa Onnettomuustietoinstituutin yhteyspäällikköä Tapio Koisaarta ja geriatrian ylilääkäri Minna Löppöstä.

Liikenneturvan Kantar TNS Oy:llä teettämän kyselyn mukaan moni suomalainen pelkää iäkkäämmän autoilijan mahdollista sairaskohtausta liikenteessä. Koisaaren puheenvuoro keskittyykin ajoterveyteen nimenomaan onnettomuustutkinnan valossa.

Löppösen puheenvuorossa käsitellään taas ikäkuljettajan ajoterveyden arviointia. Paneelissa paneudutaan vielä siihen, mikä ajoterveyden arvioinnissa toimii ja miten sitä pitäisi kehittää.

”Ikäkausitarkastusten tarpeellisuudesta on ollut keskustelua. Hyvänä puolena niissä on, että näin kuljettajat saadaan tulemaan lääkärin vastaanotolle. Toisaalta lääkärin tehtävänä on muulloinkin arvioida sairauksien ja lääkkeiden kokonaisvaikutusta moottoriajoneuvon turvalliseen kuljettamiseen. Jos ajoterveysvaatimukset jäävät täyttymättä pidempikestoisesti, lääkärillä on velvollisuus ilmoittaa asiasta ajokorttiviranomaiselle”, Koski muistuttaa.

Myös suurin osa suomalaisista kokee iäkkäiden pakolliset ikäkausitarkastukset tarpeellisiksi. Liikenneturvan kyselyyn vastanneista vain viisi prosenttia piti ikäkausitarkastuksia turhina.

Seminaarit on suunnattu erityisesti iäkkäitä työssään kohtaaville ammattilaisille sekä iäkäsjärjestöjen ja -yhdistysten vastaaville henkilöille. Suoratoistoa voi omalta koneeltaan seurata kuka vain. Ensimmäisen seminaarin annin voit käydä katsomassa tallenteena. Kolmas ja viimeinen seminaari järjestetään Helsingissä 21.11.

Teemasta keskustellaan myös Twitterissä tunnisteella #tulevaisuudeniäkkäät.

*Kyselyn toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS Oy toukokuussa 2017. Kaikkiaan haastateltiin 1035 henkilöä, joista autoilijoita oli 79 prosenttia.

tulevaisuudeniäkkäät