Kävely ja pyöräily
Vaasa

Miten heijastin näkyy varhaiskasvatuksen ja päivähoidon arjessa? Näin kysyivät Kokkolan kaupungin liikenneturvallisuustyöryhmä ja Liikenneturva Kokkolan päiväkodeilta ja varhaiskasvattajilta, kun heille järjestettiin valtakunnallisen heijastinviikon innoittamana syksyinen heijastinkampanja.

Syksyn aikana on tehty esimerkiksi huovutettuja heijastimia, isänpäiväheijastimia ja kummitusheijastimia. Heijastinagentteja on koulutettu tarkkailemaan omia, kavereiden ja kotiväen heijastimia.

Heijastimien käyttöä on harjoiteltu pimeässä huoneessa heijastimen, heijastinliivien ja taskulamppujen avulla. Lapset ovat myös saaneet tuoda kotoa heijastimia, joita on tutkittu ja kiinnitetty sitten omiin ulkovaatteisiin.

Vanhemmat tuntevat heijastimien arvon

Päiväkodeissa päästiin askartelemaan esimerkiksi kummitusheijastimia.Päiväkodeissa tehtävä liikennekasvatus tukee kotien antamaa opastusta liikenteeseen. Pieni lapsi ei vielä osaa arvioida autojen etäisyyksiä ja nopeuksia. Hän ei myöskään erota äänen suuntaa.

Heijastinta käyttämällä pieni jalankulkija parantaa havaittavuuttaan, ja heijastinliivit auttavat muita tielläliikkujia havaitsemaan pienokaisten ryhmän tien laidassa.

”Vanhempien asenne turvalaitteiden kuten heijastimien käyttöön on hyvin myönteinen. Lasten huoltajilta kysyttäessä* lähes kaikki olivat sitä mieltä, että on erittäin tai melko vaarallista, jos lapsi ei käytä heijastinta jalankulkijana pimeään aikaan liikkuessaan”, kertoo Liikenneturvan yhteyspäällikkö Heli Lintamo.

”Tarkista sinäkin kotona, että ulkovaatteista löytyy heijastimia, ja kiinnitä niitä perheen kanssa lisää.”

Itsetehtyjen kaverina kannattaa käyttää myös varsinaista heijastinta.**”Kun poistuvat pihalta lapset Muksulan,
he pukevat ylleen liivin heijastavan.
Myös valistuivat kummitukset hurjat,
kun askarreltiin liikenteeseen turvat.
Nyt turvallista on joukon tiellä kulkea,
kun näkyvyyttä on kaikilla kunnolla.”

Heijastinkampanjassa palkittiin Muksulan päiväkoti Ullavasta, Halkokarin päiväkoti, Torkinmäen päiväkoti sekä Kiviniityn päiväkoti.

Lapsikin sen tietää - ole loistava ja käytä heijastinta!

Lisätietoja:

varhaiskasvatustoimenjohtaja Kai Kytölaakso, Kokkolan kaupunki (puh. 044 780 9356)
yhteyspäällikkö Heli Lintamo, Liikenneturva (puh. 040 837 7198)

*Liikenneturva selvitti lasten vanhempien ajatuksia lasten koulumatkoista ja liikennekasvatuksesta kyselytutkimuksella elokuussa 2017. Kantar TNS Oy:n toteuttama kysely kohdennettiin vanhemmille, joilla oli taloudessa alaikäisiä lapsia. Yhteensä vastaajia oli 701.

**Jos itse askartelee heijastavista materiaaleista, kankaista, langoista tms. heijastavia asusteita, kannattaa muistaa, ettei niissä heijastavuus välttämättä ole asianmukaisen heijastimen luokkaa. Itsetehdyt heijastavat koristeet täydentävät pimeän ajan lookia, mutta niiden rinnalla kannattaa käyttää varsinaista heijastinta. Näin varmistat, että näyt riittävän pitkälle​.

lapset, Heijastin