Jalankulku
Tampere

Toista kertaa vietettävän valtakunnallisen heijastinpäivän kautta Liikenneturva kannustaa ihmisiä avaamaan heijastinkauden - viimeistään nyt. Tampereen Liikenneturva jakoi viime perjantaina vakuutusyhtiö Lähi-Tapiolan kanssa ilmaisia heijastimia. Samalla kysyimme Kalevan Prisman asiakkailta, onko heijastimet jo otettu käyttöön.

Vain viisi kahdestasadasta kulkijasta sanoi, että heijastin löytyy kyllä taskun pohjalta. Osalla heijastavaa pintaa löytyi urheiluvaatetuksessa.

Pitkään kestänyt kesä luo jalankulkijoille kaiteti vielä turvallisuuden tuntua. Ulkona alkaa kuitenkin hämärtyä jo iltaseitsemän jälkeen. ”Heijastimet on siis syytä kaivaa esille nyt heti”, muistuttaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Marko Nieminen.

Näkyminen suojaa pimeällä kulkevaa

Liikenneturvan vuonna 2013 toteuttamien seurannat kertovat, että taajama-alueella heijastin on käytössä joka toisella kävelijällä. Heijastimen käyttö on pysynyt samalla tasolla edellisvuoteen verrattuna.*

Kaikista jalankulkijoiden kuolemantapauksista lähes puolet tapahtui pimeällä tai hämärässä. Vuonna 2012 liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat 16 pimeällä tai hämärällä tapahtunutta jalankulkijan kuolemantapausta. Heistä puolet ei käyttänyt heijastinta. Vuoden pimeimmän vuosikolmanneksen aikana loka-tammikuussa sattui 45 % jalankulkijoiden kaikista henkilövahingoista. Erityisesti suojateillä tapahtuneet henkilövahingot keskittyivät näille kuukausille.

Heijastimesta saa parhaimman hyödyn irti, kun sen kiinnittää oikein:

• Anna sen heilua. Riippuva heijastin kannattaa kiinnittää polven korkeudelle niin, että se pääsee vapaasti heilumaan.
  • Roikota ranteesta. Ranne tai kyynärvarsi on hyvä paikka stretch- tai jousiheijastimelle.
  • Mitä useampia heijastimia käytetään, sen paremmin autoilija näkee pimeässä tai hämärässä kulkevan.
  • Molemmin puolin kiinnitetyt heijastimet auttavat autoilijaa hahmottamaan tiellä kulkijan myös leveyssuunnassa.
  • Varmistathan, että hankkimasi heijastin on CE-hyväksytty.

Lisätietoa:

koulutusohjaaja Marko Nieminen, puh. 020 7282 373

Lisätietoa heijastimesta, heijastinpäivästä sekä päivän tapahtumista eri puolella Suomea löydät osoitteesta: www.liikenneturva.fi/heijastinpaiva

*Heijastimen käyttöastetta on pimeän ja hämärän aikaan tarkkailtu Liikenneturvan toimesta jo vuodesta 1993. Vuonna 2013 heijastinta käytti taajama-alueella 51 prosenttia suomalaisista. Luku on sama kuin vuonna 2012.

Liikenneturva on valtakunnallinen liikenneturvallisuustyön keskusjärjestö, jolla on 57 jäsenyhteisöä. Liikenneturva edistää tieliikenteen turvallisuutta vaikuttamalla ihmisten liikennekäyttäytymiseen ja liikennekulttuuriin. Toiminta ulottuu koko maahan 12 toimipisteen kautta.