”Varsinkin näin keskellä kesää ajetaan paljon väsyneenä. Käydään festareilla, lavatansseissa ja valvotaan enemmän. Lämmin sää ja valoisa vuodenaika sekoittavat myös monen vuorokausirytmiä. Ratin taakse asettaudutaan väsyneenä eikä tässä otettua riskiä tiedosteta”, toteaa Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen.

Eritoten nuorilla miehillä riski nukahtaa rattiin on suuri
Miehet nukahtavat rattiin 2,5 kertaa todennäköisemmin kuin naiset. Erityistä riskiryhmää edustavat nuoremmat miehet.

”Nuorten miesten suuri riski nukahtaa rattiin voi johtua ikään liittyvästä elämäntyylistä. Vähäinenkin määrä alkoholia veressä yhdessä väsymyksen kanssa lisää onnettomuusriskiä. Esimerkiksi taukopaikalla leivän kanssa nautittu olut rentouttaa ja saa väsyneen nopeasti uneliaaksi”, Tarvainen kertaa.

Kuljettajat kokevat rattiin nukahtamisen riskin kasvavan mitä kauemmin ajaa. Liikenneturvan tutkimuksen mukaan nukahtaminen sattuu todennäköisimmin kuitenkin kahden ensimmäisen ajotunnin aikana. Suurimmillaan riski nukahtaa rattiin on aamuyön pikkutunteina ja alkuiltapäivästä.

Pitkä valvominen vaikuttaa humalan tavoin
Väsymys vaikuttaa ajokykyyn samantapaisesti kuin alkoholi: ajokyky heikkenee, reagointi hidastuu, arviointikyky huononee ja kuljettaja tarvitsee enemmän aikaa havaitsemiseen, ratkaisujen tekoon ja toimintaan. 16 tunnin valvominen vaikuttaa puolen promillen ja vuorokauden valvominen jopa promillen humalatilan tavoin.

Terve ihminen ei nukahda rattiin noin vain, vaan sitä edeltää kasvava väsymys. Tavallisia väsymyksen merkkejä ovat haukottelu, hiekkaisen kirvelevät silmät ja painavat silmäluomet. Myös tiemerkintöjen, liikennemerkkien ja liittymien jääminen huomaamatta kertoo väsymyksestä.

Jos väsymys yllättää kesken ajomatkan, kannattaa pitää tauko, nauttia kuppi kahvia tai muuta kofeiinipitoista juomaa ja ottaa sen jälkeen vartin tirsat. Kofeiini kun alkaa vaikuttaa vasta parinkymmenen minuutin päästä nauttimisesta.

Näin vältät rattiin nukahtamisen:
Nuku edellisenä yönä vähintään 6 tuntia.Nuku tarvittaessa päiväunet ennen matkaa.Mieti etukäteen taukopaikat ja pidä myös taukoa.Vältä ajamista sairaana ja huonokuntoisena.Älä syö tukevaa ateriaa tai juo alkoholia ennen ajoon lähtöä.Vältä ajamista aamuyön tunteina.Hyvä ja pirteä matkaseura auttaa pysymään vireänä.
toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen, 040 1979 140

Väsyneenä ajaminen, mikä on tilanne Suomessa? Liikenneturvan julkaisuja 123/2008

Lataa infografiikka: Älä aja väsyneenä

Liikenneturva edistää tieliikenteen turvallisuutta vaikuttamalla ihmisten liikennekäyttäytymiseen ja liikennekulttuuriin. Liikenneturva on valtakunnallinen liikenneturvallisuustyön keskusjärjestö, jolla on 57 jäsenyhteisöä. Toiminta ulottuu koko maahan 12 aluetoimiston kautta.

Seuraa meitä Twitterissä.