Jalankulku
Mopoautoilu
Mopoilu
Pyöräily

Liikenneturva kysyi* suomalaisilta, kuinka kohtelias tulee olla liikenteessä autolla, jalan tai polkupyörällä kulkiessa. Liikenteessä edellytetty kohteliaisuus oli suurta – asteikolla 1-10 suomalaiset edellyttäisivät liikenteessä kasi plussan arvoista käyttäytymistä. Liikenteeseen verrattuna kohteliaampaa käyttäytymistä edellytettiin työhaastattelussa, puhutellessa vanhempia ihmisiä tai perheenjäseniä sekä työpaikalla ja kaupassa.

Vaikka valtaosa kokee, että liikenteessä liikkuessa tulee toisia kohtaan olla erittäin kohtelias, selvästi tätä harvempi kuitenkin kokee toisten käyttäytyvän liikenteessä kohteliaasti. Muille liikkujille suomalaiset antaisivat kohteliaisuusarvosanaksi seiska miinuksen – paitsi kävelijöille, joiden arvosana oli puolikkaan parempi.

”Liikenteessä liikkuminen on jatkuvaa vuorovaikutusta toisten tienkäyttäjien kanssa. Määritelmällisesti kohteliaisuus on toimintaa, joka perustuu siihen, miten vuorovaikutuksen toinen osapuoli odottaa itseään kohdeltavan. Liikenteessä tämä on yksinkertaisesti toisen huomioonottamista: toimimista sääntöjen mukaan, viestimistä omista aikeista esimerkiksi käännyttäessä ja pysähtymistä suojatien eteen. Ihan jokapäiväisiä perusjuttuja”, korostaa Liikenneturvan suunnittelija Jyrki Kaistinen.

Ihmisen havainto-reaktiojärjestelmä toimii hyvin kävelynopeuksilla. Nopeuksien ja liikennemäärän noustessa tehtävä kuitenkin vaikeutuu. Tällöin kohteliaisuuden ja sääntöjen noudattamisen avulla pystymme kaikki paremmin ennakoimaan ja tulkitsemaan, mitä liikkuessa seuraavaksi ympärillä tapahtuu.

”Säännöt siis tukevat hyvin voimakkaasti mahdollisuuksiamme tulkita ympäristön tapahtumia oikein ja kohteliaisuus auttaa kompensoimaan mahdollisia virheitä ja ehkäisemään niitä jo ennakolta”, Kaistinen pohtii.

Näe ihminen liikenteessä – kulkupelistä riippumatta

Kyselyssä kartoitettiin suomalaisten käsityksiä myös siitä, mitkä ovat kolme kohteliainta tienkäyttäjäryhmää. Selkeän ykköspaikan veivät kävelijät.

”Meillä ihmisillä on taipumusta lokeroida muita tiettyjen stereotypioiden ja liikenteessä kulkumuotojen mukaan. Joskus nämä luokittelut vaikuttavat kuitenkin myös omaan käytökseen, ja usein väärään suuntaan. Monesti kun lähdemme liikenteeseen, olemme menossa töihin, kotiin, hakemaan lapsia päiväkodista, kouluun, harrastuksiin ja sen sellaisiin. Kaikki ovat samoja ihmisiä, liikkeellä vain eri kulkumuodolla eri päivinä”, Kaistinen selittää ja kannustaa näkemään ihmisen liikenteessä – tämän kulkupelistä riippumatta.

”Liikennekulttuurimme muuttuu paremmaksi tilanne kerrallaan ja ikävät stereotypiat hälvenevät käytännössä tien päällä. Kohteliaalla ja muut huomioonottavalla käyttäytymisellä lisätään kaikkien – sekä omaa että muiden – turvallisuutta.”

*Suomalaisten mielipiteitä ja kokemuksia liikenteestä selvitettiin kyselytutkimuksella joulukuussa 2017. Kyselyn toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS Oy. Vastanneita oli yhteensä 1530 henkilöä, joista autoilijoita oli 1212 eli 79 prosenttia.

Kuva: Kaisa Tanskanen/Liikenneturva

näeihminen, kävely, pyöräily, autoilu