Kävely ja pyöräily
Jalankulku
Muu liikennemuoto
Kuopio

Tiedotusvälineet ovat tervetulleita paikalle, kun pelaajat jututtavat lapsia ennen tuntien alkua koulujen pihoilla. Tempauksista on sovittu koulujen rehtoreiden kanssa.

• Aurinkorinteen koulun piha klo 8.30 alkaen. KalPasta paikalla Aleksi Klemetti ja Joni Ikonen
  • Haapaniemen koulun piha klo 8.30 alkaen. KalPasta Janne Keränen ja Mikko Juusola
  • Martti Ahtisaaren koulun piha klo 8.30 alkaen. KalPasta Alexander Ruuttu ja Joona Riekkinen
  • Pihkainmäen koulun piha klo 8.20 alkaen. KalPasta paikalla Mikko Virtanen ja Henri Knuutinen
  • Snellmanin koulun kellonaika julkaistaan myöhemmin. KalPasta paikalla Matti Järvinen ja Saku Vesterinen
  • Puijonsarven koulu klo 8.30 koululle. KalPasta paikalla Jussi Timonen ja Julius Rantaeskola
  • Pyörön koulun kellonaika julkaistaan myöhemmin, vierailu koulun pihalla. KalPasta paikalla Leevi Aaltonen ja Tuomas Vartiainen

- Koulujen alkaessa on taas hyvä herätä siihen, että liikennemäärät lisääntyvät aamuisin ja iltapäivisin. Koululaiset parveilevat pihoilla ja kiirehtivät kesän kuulumisia vaihdellen kouluun. Nyt on tärkeää olla kaikkien tarkkoina, muistuttaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tuula Taskinen.

Taskinen kannustaa myös koulujen lähialueilla asuvien perheiden vanhempia saattamaan lapsia ensimmäisinä viikkoina kävellen tai pyöräillen kouluun. Näin koulumatka tulee erilaisine tilanteineen tutuksi, ja yhdessä voidaan opetella tai muistuttaa mieliin yhteiset liikkumisen pelisäännöt.

Tempaus järjestetään jo kolmannen kerran - teemana tarkkaavaisuus

Koulun aloitustempaukset aloitettiin kaksi vuotta sitten. Joka vuosi on ollut oma erityinen teemansa. Nyt teemana on tarkkaavaisuus, jolla halutaan muistuttaa kaikkia tielläliikkujia unohtamaan kännykät ja keskittymään liikkumiseen tai ajamiseen sekä tarkkailemaan muuta liikennettä.

- Jäällä pelaajien on fokusoitava 100-prosenttisesti kaikki peliin ja samaan yhteiseen tavoitteeseen. Siksi teema sopii meille loistavasti, kertoo markkinointipäällikkö Hanna Tuhkanen KalPasta.

Vanhempainyhdistykset ovat myös tänä syksynä järjestämässä omia koulun aloitustapahtumiaan. He partioivat omaan tahtiinsa alakoulujen läheisillä suojateillä ja viestivät näin muille tielläliikkujille, että he hiljentäisivät koulujen lähettyvillä. Kampanjaan osallistuvat aikuiset ovat varustautuneet heijastinliiveillä, jotta erottuisivat hyvin autoilijoille.

- Muista aina autoillessasi ja pyöräillessäsi hiljentää ja olla erityisen tarkkaavaisena koulujen läheisyydessä. Lapset voivat olla arvaamattomia ja tehdä yllättäviäkin liikkeitä, muistuttaa Marko Asikainen Kuopion vanhempainyhdistysten alueyhdistyksestä.

Koulumatka kannattaa aina - jos suinkin mahdollista - liikkua jalan tai pyörällä. Silloin lapsi on virkeänä ja reippaana valmis keskittymään koulupäivään. Jos koulumatka on pitkä tai se koetaan vielä liian haastavaksi lapselle, niin lapsen kannattaa antaa kävellä esimerkiksi viimeinen kilometri koululle. Silloin hän pääsee nauttimaan ulkoilun hyödyistä eikä koulun ympäristö ruuhkaudu autoliikenteestä.

Lisätietoja:

Tuula Taskinen, yhteyspäällikkö, Liikenneturva Kuopion toimipiste (puh. 020 728 2396)

Marko Asikainen, Kuopion vanhempainyhdistysten alueyhdistys ry (puh. 050 343 1010)

Hanna Tuhkanen, markkina- ja tapahtumakoordinaattori, KalPa Hockey Oy (puh. 044 787 1107)