Kuopio

Tiedotusvälineet ovat tervetulleita seuraamaan tempauksia!

"Jos vanhemmat kuljettavat itse autolla lapset kouluun, se tekee koulumatkoista ruuhkaisia kaikille – heillekin, jotka tulisivat mielellään jalan tai pyörällä. Nyt onkin hyvä aika taas vanhempien kannustaa lapsia liikkumaan omatoimisesti", muistuttaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tuula Taskinen Kuopiosta.

"Toki silloin on tärkeää varmistua siitä, että lapsi osaa itsenäisesti liikkua ja että hän tunnistaa koulumatkan vaaranpaikat", Taskinen täydentää.

Vanhemman vastuulla on suunnitella turvallisin reitti koulun ja kodin välillä. Harjoittelemalla koulutie yhdessä lapsen kanssa pyritään siihen, että lapselle jäävät koulureitin lisäksi mieleen myös oikeat tavat toimia liikenteessä - myös niissä hankalemmiksi koetuissa paikoissa. Lapsen kanssa kannattaa sopia pelisäännöt myös kännykän käytöstä.

Kypärä suojaa päätä kaukalossa ja liikenteessä

Koulun aloitustempaukset aloitettiin vuosi sitten, ja silloin teemana oli suojatie. Nyt halutaan muistuttaa liikkumisen hyvistä terveysvaikutuksista ja siitä, miten tärkeää on suojata kenties sitä tärkeintä itsessään eli omaa päätään.

"Pelaajille kypärä on yksi tärkeimmistä turvavarusteista jäällä, siksi he kertovat mielellään omista kokemuksistaan ja kypärän tarpeellisuudesta myös lapsille", kertoo markkinointipäällikkö Paula Seppänen KalPasta.

Vanhempainyhdistykset ovat myös tänä syksynä järjestämässä omia koulun aloitustapahtumiaan. He partioivat alakoulujen läheisillä suojateillä ja viestivät näin autoilijoille, että he hiljentäisivät koulujen lähettyvillä. Kampanjaan osallistuvat aikuiset ovat varustautuneet heijastinliiveillä, joten näin he erottuvat hyvin autoilijoille.

"Muista aina hiljentää ja olla erityisen tarkkaavaisena koulujen läheisyydessä. Lapsi on arvaamaton, ja voi tehdä yllättäviäkin liikkeitä", muistuttaa Marko Asikainen Kuopion vanhempainyhdistysten alueyhdistyksestä.

Tiedotusvälineet ovat tervetulleita seuraamaan tempauksia seuraaville kouluille:

• Pirtin koulu
  • Kaislastenlahti klo 9.00-9.15 pihalla
  • Rytkyn koulu klo 10.00-10.15 pihalla + aamunavaus koko koululle
  • Kettulan koulu klo 8.45 pihalla, klo 9.15 salissa koko koululle
  • Pyörön koulu
  • Kalevalan koulu klo 8.30 pihalla + salitunti koko koululle klo 9.30
  • Martti Ahtisaaren koulu, pihalla
  • Snellmanin koulu
  • Puijonsarven koulu klo 8.30-9.00 pihalla, lisäksi vierailut muutamassa luokassa klo 9-10 välillä
  • Neulamäen koulu klo 8.30-10.00
  • Haapaniemen koulu, ala- ja yläpihalla klo 8.30-9.00 + vierailut luokissa