Kävely ja pyöräily
Jyväskylä

Liikenneturvan Heijastinkontti Jyväskylän kävelykadun Kompassilla muistuttaa heijastinkauden alkamisesta. Heijastinkontin näyttely rakentuu tiistaina 3.10. ja kontissa on avoimet ovet keskiviikosta perjantaihin (4. – 6.10.) päivittäin klo 11-15.

Kävelykadun kontista tehdään myös Liikenneturvan Facebook-kanavan livelähetystä torstaina 5.10. klo 17-18. Tervetuloa seuraamaan!

Kontissa jaetaan tietoa heijastimista sekä helppoja vinkkejä oman näkymisen parantamiseen. Konttiin voi tuoda omat heijastimet testattavaksi Liikenneturvan heijastavuusmittarilla. Kontissa opastetaan myös, kuinka heijastimien kuntoa voi testata kotikonstein.

Samalla voi käydä ihailemassa erilaisia heijastimia ja heijastintuotteita. Perinteisten heijastimien lisäksi esillä on heijastinliivejä sekä heijastintakki, -hanskat ja -reppu. Myös lemmikeille löytyy omat tuotteensa.

Konttiin voi tulla kertomaan omat parhaat näkymisvinkkinsä ja ilmiantamaan löytämänsä parhaat heijastintuotteet. Kontissa toimii myös heijastimien vaihtopiste – sinne voi jättää heijastimia sekä ottaa niitä mukaansa.

”Tavoitteena on saada kaikki heijastimet hyötykäyttöön, sillä piirongin laatikoihin jääneet eivät sieltä käsin toimi”, muistuttaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Tomi Rossi.

Liikenneturva ja Jytaksi muistuttavat koulukyytiläisten heijastimen käytöstä

Jyväskylän Aluetaksin eli Jytaksin koulukyytien kuljettajat tarkkailivat kyytiin tulevien koululaisten heijastimien käyttöä syyskuun lopulla. Koululaisista vain 30 prosentilla oli käytössään heijastin. Heijastinviikolla kuljettajat jakavat Jytaksin heijastimia kaikille kyytiin tuleville, joilta sellainen puuttuu.

Lisäksi koteihin lähetetään terveisiä vanhemmille Liikenneturvan heijastinkortin muodossa. Ammatikseen autoa ajavat huomaavat selvästi sen, miten heikosti pimeä jalankulkija näkyy liikenteessä.

”Ilman heijastimia kulkevia voi olla vaikea havaita, vaikka ajettaisiin katuvalojen valaisemilla alueilla. Tavoitteena meillä on, että kaikilla kyytiin tulevilla lapsilla on koko talven ajan heijastin käytössä”, kertoo Jytaksin toimitusjohtaja Esa Niemi.

Liikenneturvan helpot vinkit loistavaan syksyyn:

• Kaiva vanhat heijastimesi kodin kätköistä: kaapeista, piirongin laatikoista ja talvitakkien taskuista. Jos kotoa ei löydy yhtään heijastinta, niin juuri nyt on kaupoissa heijastinvalikoimat parhaimmillaan – nappaa heijastin mukaasi muiden ostosten lomassa.
  • Testaa, ovatko vanhat heijastimesi toimivia ja varusta kaikki ulkovaatteet heijastimin. Heijastimien testaukset voit tehdä vaikka taskulampun avulla, kunhan katselet heijastinta valon takaa: laita heijastimet esille ja peruuta pari metriä taaksepäin. Aseta sitten lamppu nenän päähän ja valo kohti heijastimia. Hyvä heijastin palauttaa valon katsojalle ja loistaa kirkkaasti. Jos heijastin ei toimi enää, hävitä se – heijastimet kuluvat ja menettävät tehoaan ajan myötä.
  • Asenna heijastimet tarpeeksi alas, jotta ne näkyvät hyvin autojen valoissa. Esimerkiksi aikuisen olkapään korkeudella olevaa heijastinta on autoilijan vaikeampi nähdä kuin polven korkeudella roikkuvaa. Huolehdi myös, että puolisollasi, lapsillasi ja isovanhemmillasi on heijastimet käytössä. Läheisten esimerkki ja huolenpito ovat tärkeitä – #HeijastanSinua

Lisätietoja:

Koulutusohjaaja Tomi Rossi, Liikenneturva, puh. 040 762 7991