Klikkaa infograafi isommaksi! Kuva: Kaisa Tanskanen/LiikenneturvaRattijuopumus on muutakin kuin humalassa ajamista, ja huumeet ovat olleet jo useamman vuoden kasvava ongelma tieliikenteessä. Tilastojen mukaan jo noin kolmannes kaikista rattijuopumustapauksista vuonna 2017 oli niin sanottuja huumeratteja.

Liikenneturva kysyi* keväällä 15-20-vuotiaiden nuorten mielipiteitä päihteiden vaikutuksen alaisena ajamisesta. Peräti joka neljäs nuori (24 %) raportoi tuntevansa tai tietävänsä henkilökohtaisesti huumeissa ajoneuvoa kuljettaneen.

”Tulos kertoo, että huumeet ovat kiinteä osa myös nuorten maailmaa. Tämä näkyy sitten liikenteessäkin. Päihteiden vaikutuksen alaisena ajaminen on aina merkittävä riskitekijä. On ihan sama, millä olet sekaisin – silloin et kuulu liikenteeseen”, tiivistää Liikenneturvan suunnittelija Laura Loikkanen.

Lähes jokainen (94 %) kyselyyn vastannut nuori kuitenkin piti huumeiden vaikutuksen alaisena autoilemista vakavana tai erittäin vakavana liikennerikkomuksena. Kaveripiirin ja läheisten kielteisellä suhtautumisella voikin olla iso ennaltaehkäisevä vaikutus päihtyneenä ajamiseen.

#Rohkee-kampanja kannustaa puuttumaan – myös ”kamoissa” ajamiseen

Päihteet erottuvat erityisesti kesäliikenteessä ja varsinkin nuorten onnettomuuksissa. Rattijuopumustapauksissa kuolleista ja loukkaantuneista yli kolmannes on 15-24-vuotiaita. Kampanjointi on tärkeässä roolissa, kun vahvistetaan rattijuopumuksen vastaista ilmapiiriä. Liikenneturva yhteistyökumppaneineen kampanjoi keskikesällä erityisesti nuorten selvän liikenteen puolesta.

#Rohkee-kampanjassa kannustetaan puuttumaan kaverin ajamiseen päihtyneenä – esimerkiksi ottamalla avaimet häneltä pois. Yli yhdeksän kymmenestä kyselyyn vastanneesta nuoresta kertoikin toivovansa, että kaverit yrittäisivät estää, jos olisi itse aikeissa ajaa päihtyneenä.

”Ystävien puuttuminen asiaan on merkittävässä roolissa estämässä rattijuopumusta, jos kesän juhlissa vedetään muutakin kuin pitkää tikkua. Rohkee tyyppi estää kaveria ajamasta päihtyneenä, oli tämä sitten kännissä tai kamoissa. Todennäköisesti kaverikin kiittää viimeistään seuraavana aamuna”, Loikkanen kannustaa.

Avuksi kampanjointiin ja nuorien tavoittamiseen on tällä kertaa lähtenyt supersuosittu sketsiryhmä Justimus. Heidän Instagram-tilillään nähdään keskiviikkona 20. kesäkuuta kello 21 alkaen #rohkee-aiheinen tarina, jonka kulkuun katsojat voivat itse vaikuttaa.

”Kyseessä on maailmalla paljon käytetty, mutta Suomessa vielä varsin uusi yhteistyön muoto. Nuoria voi olla vaikea tavoittaa, joten viemme viestiä eteenpäin heidän ehdoillaan. Tubettajayhteistyö on vaikuttavaa – Justimuksella on yli neljännesmiljoona seuraajaa Instagramissa”, kuvailee Liikenneturvan järjestöpäällikkö Pasi Anteroinen.

#Rohkee-kampanjan takana vaikuttavat Liikenneturva, Liikennevirasto, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, poliisi, liikenne- ja viestintäministeriö, Liikennevakuutuskeskus ja Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry sekä Ehkäisevän päihdetyön verkosto.

*15-20-vuotiaiden suomalaisnuorten käyttäytymistä ja mielipiteitä juopuneena ajamisesta selvitettiin kyselytutkimuksella keväällä 2018. Kyselyn toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS Oy ja siihen vastasi yhteensä 625 nuorta.

Liikenneturvan asiantuntijat tavoitat kesälläkin myös medianumeromme kautta: soita 020 7282 320 (arkisin klo 8.15-16.00, heinäkuussa 8.15-15.00) niin viestintämme ohjaa sinut oikean asiantuntijan luo.