Liikenneturvan tuoreiden, vuoden 2014 seurantatietojen mukaan turvavyön käyttö takapenkillä on hienoisesti parantunut. Taajamassa takapenkillä matkustavista 88 prosenttia istuu vöissä ja etupenkillä 89 %. Taajaman ulkopuolella vyön muistaa 94 %.

”Turvavyön suojavaikutus taajamanopeuksilla on kuitenkin niin merkittävä, ettei turvavyön käyttöä tulisi ajatella hyödyllisenä vain niin sanotuilla kovilla nopeuksilla ajaessa”, suomii Liikenneturvan koulutusohjaaja Marko Nieminen seurannan tuloksia. Taajamanopeuksilla tapahtuvissa kolareissa ihmisen törmäyspaino on jo lähes 40-kertainen. Esimerkiksi 50 km/h nopeudessa tapahtuvassa törmäyksessä 80 kiloa painavan ihmisen törmäyspaino on noin kolme tonnia.

Vaikka parannettavaa on vielä, voi turvavyön käyttöasteessa nähdä myös positiivista.

”Turvavyön käyttöaste kertoo kuitenkin siitä, että koko ajan tulee uusia sukupolvia, jotka kokevat turvavyön käytön luonnollisena osana autoilua. Tärkeää tässäkin on aikuisten näyttämä esimerkki. Kun lapsi näkee vanhempansa aina laittavan vyön kiinni ennen liikkeelle lähtöä, positiivinen malli juurtuu pienestä pitäen.”

Puuttuvasta turvavyöstä ei huomauteta

Liikenneturvan viime vuoden joulukuussa teettämän kyselyn* mukaan vain kaksi kolmesta suomalaisesta huomauttaisi aina turvavyön kiinnittämättömyydestä kanssamatkustajalleen.

”Etupenkillä omaa turvavyötään kiinnittäessä ei välttämättä tule tarkastaneeksi takapenkkiläisten vyöllisyyttä. Kuljettajan kannattaa ottaa tavaksi silmäistä kyytiläistensä vyötilanne, sillä törmäyksen sattuessa ilman turvavyötä istuvat takapenkkiläiset tulevat päälle”, Nieminen kertoo.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tekemän arvion mukaan noin joka kolmas tieliikenteessä menehtynyt olisi pelastunut, jos turvavyö olisi ollut kiinni. 15–24-vuotiaat miehet käyttävät turvavöitä vähiten.

”Etenkin nuorilla voi olla kova paikka kehottaa kaveria kiinnittämään turvavyö. Vastaavasti, jos kellään ei ole vöitä, on ryhmäpainetta vaikea vastustaa ja kiinnittää sitä omaakaan vyötä,” Nieminen pohtii.

Yhteishenkeä ja ryhmäkuuluvuutta voi hyödyntää myös myönteisellä tavalla.
”Varmistamalla yhdessä, että kaikkien turvavyöt ovat kiinni, pitävät nuoret huolta toisistaan ja osoittavat, että kaverista välitetään.”

Lisätietoa:

koulutusohjaaja Marko Nieminen, Liikenneturva, 020 7282 373

*Tutkimuksen on toteuttanut Liikenneturvan toimeksiannosta TNS Gallup Oy. Tiedot kerättiin marras-joulukuussa 2013 internetpaneeli GallupForumissa. Kaikkiaan haastateltiin 1677 henkilöä, joista autoilijoita oli 1353 eli 81 prosenttia.

Vielä yksi juttu, onhan kaikilla vyöt kiinni? Liikenneturvan Musta vyö -turvavyökampanja muistuttaa eritoten nuoria turvavyön kiinnittämisen tärkeydestä. Turvavyö pelastaa vain, jos sitä käytetään. www.mustavyo.fi

Liikenneturva edistää tieliikenteen turvallisuutta vaikuttamalla ihmisten liikennekäyttäytymiseen ja liikennekulttuuriin. Liikenneturva on valtakunnallinen liikenneturvallisuustyön keskusjärjestö, jolla on 57 jäsenyhteisöä. Toiminta ulottuu koko maahan 12 toimipisteen kautta.

mustavyö, turvavyö