Joensuu

Henkilöauton kuljettajiin liittyviä suurimpia riskitekijöitä ovat alkoholin tai muiden päihdyttävien aineiden vaikutuksen alaisena ajaminen sekä väsymys. Jos ajokunto epäilyttää rockin päätyttyä, tule puhalluspisteelle maanantaiaamuna 17.7. Ravileirinnän läheisyyteen.

Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan puhallutusta.

Rokki ohi ja ajomatka edessä?

• Sopikaa kaveriporukassa ennakkoon, kuka on autokuski rockin päätyttyä.
  • Jos oma tai kuskikaverin ajokunta epäilyttää, piipahda maanantaiaamuna 17.7. kello 7.30 alkaen puhalluspisteellä varmistamassa nollat. Puhaltaminen on auton kuljettajille ilmaista.
  • Tämä vapaaehtoinen puhalluspiste sijaitsee maanantaiaamuna Ravileirinnän läheisyydessä rock-alueella.
  • Haukotuttaa, silmiä kirvelee ja luomet tuntuvat kilon painoisilta. Tuntuuko tutulta? Väsymykseen auttaa vain riittävä lepo ennen ajoon lähtöä.
  • #Rohkee ei päästä kaveria kännissä tai aineissa rattiin!

Vapaaehtoinen puhalluspiste järjestetään Itä-Suomen poliisin, Pohjois-Karjalan pelastuslaitoksen ja Liikenneturvan yhteistyönä. Tämän lisäksi poliisi tekee normaalia valvontatyötä rock-alueen lähistöllä.

Viime vuonna vapaaehtoisella puhalluspisteellä vieraili maanantaiaamupäivän aikana lähes 400 autokuskia tarkistuttamassa ajokuntonsa.

#rohkee’t Ilosaarirockissa

Ilosaarirock (pe 14.7. – su 16.7.) on Liikenneturvan Joensuun toimipisteen päätapahtuma tänä kesänä. Rockissa jaetaan festarikansalle pari tuhatta kappaletta #rohkee-kampanjaan liittyviä aurinkolaseja. Aurinkolaseja käyttämällä ja kuvasi sosiaalisessa mediassa jakamalla kerrot, että kännissä tai aineissa ei ole ok ajaa.

#rohkee on nuorille suunnattu rattijuopumuksen vastainen kampanja. Kampanjassa ovat mukana Liikenneturva, poliisi sekä lukuisat yhteistyökumppanit.

Toivotamme rokkikansan tervetulleiksi! Pidetään se #kesänparasviikonloppu kotiin saakka!

Lisätietoja:

komisario Juha Uusitalo, Itä-Suomen poliisi (puh. 0295 456 271)
palomestari Tiia Turunen, Pohjois-Karjalan pelastuslaitos (puh. 050-371 6444)
yhteyspäällikkö Mari Voutilainen, Liikenneturva (puh. 0400-960 177)

rohkee, #rohkee, kesäliikenne, rattijuopumus