Ihmisen liikkumistarve ei vähene iän myötä. Itsenäinen liikkuminen kodin ulkopuolella, palveluiden käyttäminen ja muu yhteiskuntaan osallistuminen on tärkeää myös ikävuosien karttuessa. Väestön vanhetessa myös liikenteessä on iäkkäitä yhä enemmän – ja heistä moni on aktiivinen autoilija. Neljä kymmenestä Liikenneturvan kyselyyn** vastanneesta uskoo, että autoilu on yksi tärkeimmistä liikkumismuodoista silloin, kun on itse iäkäs. Hyvä ikä -messuilla Liikenneturva nostaakin esille iäkkään turvallisen autoilun.

”Iäkkäiden määrä on kasvanut, mutta myös toimintakyvyssä ja terveydessä on tapahtunut positiivista kehitystä. Monelle tuntuu olevan selviö, että autoilua jatketaan pitkään. Käytetään sitten autoa pitkiin reissuihin tai arjen menoihin, on oman toimintakyvyn ja ajoterveyden muutoksiin hyvä kiinnittää huomiota ja mahdollisimman hyvissä ajoin. Näin niihin pystyy valmistautumaan ajoissa”, toteaa Liikenneturvan suunnittelija Mia Koski.

Pirssipuntarista apua auton valintaan

Yksi ennakoimisen keinoista on auton valinta. Liikenneturva lanseeraa Hyvä ikä -messuilla Pirssipuntarin, lyhyen testin, jolla voi arvioida, miten turvallisella autolla itse kulkee. Puntarista saa myös vinkkejä seuraavan auton valintaan – oli se sitten uusi tai käytetty.

”Valitsemalla tarpeisiinsa sopivan ajoneuvon, ja siihen sopivan varustelutason, kuljettaja saa paljon turvallisuushyötyjä autoiluunsa. Aktiivinen turvatekniikka tukee kuljettajaa tien päällä, korjaa tämän virheitä ja varoittaa tarvittaessa. Parhaimmillaan se siis ehkäisee onnettomuuksia. Esimerkiksi ajonvakautus- ja hätäjarrutusjärjestelmistä sekä kaistalla pysymisen avustimesta on hyötyjä kuljettajalle kuin kuljettajalle”, summaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara.

Ikääntyvälle kuljettajalle hyötyä on myös automaattivaihteistosta sekä peruutustutkasta. Kun vaihteita ei tarvitse vaihtaa manuaalisesti, voi rauhassa keskittyä liikennetilanteeseen. Messuosastolla esillä olevassa autossa pääsee tutustumaan turvatekniikkaan sekä kokeilemaan autoon kulkemista helpottavaa kääntölevyä, apukahvaa ja turvavyön vedintä.

Tietoiskuissa turvatekniikan ABC ja ajoterveyden aakkoset

Turvatekniikka on myös yksi Liikenneturvan pitämien messutietoiskujen aiheista. Tietoiskujen aiheina ovat myös lasten turvallinen kuljettaminen sekä ajoterveys.

”Aiheet on valittu palvelemaan kokonaisvaltaisesti ikääntyvää autoilevaa. Turvatekniikkaesittely tarjoaa vinkkejä auton valintaan ja kertoo, mitä hyötyä erilaisista järjestelmistä on ikääntyvän näkökulmasta. Lastenlasten kuljettaminen on myös ajankohtaista monelle mummille ja vaarille, joten on hyvä kerrata, mitä kaikkea turvallisessa lasten kuljettamisessa on huomioitava”, Koski kuvailee tietoiskujen antia.

Koska ajoterveyteen liittyvät asiat ovat monen huolenaiheena, pidetään aiheesta myös tietoisku Keskuslavalla 3.10. klo 14.30. Puheenvuoronsa jälkeen lääkäri Jyrki Varjonen vastaa messukävijöiden kysymyksiin Liikenneturvan osastolla.

”Oman voinnin tarkkailu ja keskustelu lääkärin kanssa korostuvat, kun kuljettaja arvioi omaa ajokykyään. Ikä ei yksin määritä ajokykyä, vaikka toki ajan myötä kehon toimintakyky heikkenee vääjäämättä. Usein iäkkäät tiedostavat nämä muutokset ja kompensoivat niitä iän tuomalla kokemuksella ja rauhallisella ajotavalla”, Koski huomauttaa.

Tietoiskujen aikataulu

keskiviikkona 3.10. ja torstaina 4.10. klo 10.00 Liikenneturvan osastolla (3b21):
Turvatekniikan ABC: mitä kuljettajaa avustavaa turvatekniikkaa autoista nykyään löytyy – koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara, Liikenneturva.

keskiviikkona 3.10. ja torstaina 4.10. klo 13.00 Liikenneturvan osastolla (3b21):
Näin kuljettajat suvun pienimpiä turvallisesti – yhteyspäällikkö Leena Piippa, Liikenneturva.

keskiviikkona 3.10 klo 14.30 Keskuslavalla:
Huomio ajoterveyteen - lääkäri Jyrki Varjonen, Suomen liikennelääketieteen yhdistys. Tietoiskun jälkeen Varjonen on tavattavissa Liikenneturvan osastolla noin puolen tunnin ajan.

Turvatekniikan TOP-5 ikääntyvälle kuljettajalle:

• automaattivaihteisto
  • ajonvakautusjärjestelmä (ESC)
  • hätäjarrutusjärjestelmä
  • kaistalla pysymisen avustin
  • peruutustutka- tai kamera

*Liikenneturva selvitti suomalaisten mielipiteitä ja kokemuksia autojen turvatekniikasta kyselytutkimuksella joulukuussa 2016. Tutkimuksen toteutti Kantar TNS internetpaneeli GallupForumissa. Turvatekniikan osalta haastateltiin yhteensä 1238 autoilevaa vastaajaa. Koko kyselyyn haastateltiin kaikkiaan 1531 henkilöä.

**Suomalaisten suhtautumista iäkkäisiin liikenteessä selvitettiin toukokuussa 2017. Kyselyn toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS Oy. Kaikkiaan haastateltiin 1035 henkilöä, joista autoilijoita oli 79 prosenttia.

tulevaisuudeniäkkäät