Kävely ja pyöräily
Jyväskylä

Tilaisuudessa fysioterapeutti opastaa vetreyttämään kehoa ja kertoo vinkkejä siihen, miten liikkuvuutta ja toimintakykyä saadaan ylläpidettyä. Liikenneturvan koulutusohjaaja Tomi Rossi kertoo, millaisia muutoksia ikä tuo ajamiseen ja liikenteessä liikkumiseen jalankulkijana ja pyöräilijänä ja millaisilla keinoilla oman liikkumisen turvallisuutta voi parantaa. Äänekosken entinen kaupunginjohtaja Hannu Javanainen kertoo omista kokemuksistaan ajokyvyn ylläpitämisessä.

Tapahtumassa käydään myös läpi oikea ajoasento, turvavöiden oikea käyttö ja tutustutaan ajoneuvotekniikkaan, joka helpottaa ja tukee iäkkään kuljettajan ajamista. O.K. Auto Oy on tuonut paikalle automaattivaihteisia iäkkäille sopivia autoja, joita on mahdollista koeajaa.

Ikänsä liikenteessä -tilaisuus järjestetään Saarijärvi-salissa (Sivulantie 11, Saarijärvi) keskiviikkona 30.3. klo 10.00–12.45. Tapahtumaa ovat järjestämässä Eläkeliiton Saarijärven yhdistys, Eläkeläiset ry, Saarijärven Eläkkeensaajat, Kansalliset seniorit ry, Saarijärven Invalidit, Saarijärven seudun seniori opettajat, Saarijärven seudun Kuulo ry, Liikenneturva, Perusturvaliikelaitos Saarikka ja OK Auto Äänekoski Oy.

Auton valinnalla ja itsearvioinnilla lisää turvallisuutta liikkumiseen

Ikävuodet tuovat autoilevalle kokemusta ja harkintakykyä. Ikäkuljettajan ongelmat tulevat usein esille risteysajossa ja monimutkaisissa liikennetilanteissa. Liikenne ei kuitenkaan saa olla liikkumisen este. Liikenneympäristöä ja ajoneuvoja parantamalla voidaan helpottaa iäkkäiden liikkumista.

Ajomukavuutta ja turvallisuutta parantavat kaikki sellaiset auton ominaisuudet, jotka helpottavat ajoneuvon käsittelyä, liikenteen havainnointia ja vuorovaikutusta muiden liikkujien kanssa. Automaattivaihteiston avulla kuljettaja voi saada enemmän aikaa liikenteen tarkkailuun. Hyvä ajoergonomia tekee istuma-asennosta mukavan pitkilläkin matkoilla. Sopivassa automallissa autoon istuminen ja sieltä ulos tuleminen on helppoa, mittaristo selkeä, näkyvyys hyvä ja hallintalaitteet ovat helppokäyttöisiä.

Liikenneturvan Ikänsä ratissa – nettisivuilta löytyy tietoa iäkkäille sopivista autoista sekä apua ajoneuvon valintaan.

Kaikenikäisten kuljettajien tulisi arvioida omaa ajokuntoaan ja – kykyään. Liikenneturvan nettisivuilta löytyy Ikäkuljettajan testi, jonka avulla voi arvioida sitä, miten selviytyy kuljettajana liikenteessä tai onko syytä hakeutua tarkempiin tutkimuksiin esimerkiksi lääkärille. Sivuilta löytyy myös muiden ikäkuljettajien antamia vinkkejä liikenteessä selviytymiseen.

Lisätietoa:
Yhteyspäällikkö Leena Piippa, Liikenneturva, puh. 0400 640 688