Mikkeli

Kaikille avoimen heijastinmaalikilpailun alkuunpanijana oli Mikkelissä Hiirolan kylässä toimiva VPK. Tarvittavan heijastavan sprayn sai noutaa joulukuun 5. päivä olleessa tapahtumassa ja kilpailuun otettiin osaa lähettämällä kuva VPK:n facebook-sivuille tai sähköpostina. Kilpailun virallisena valvojana toimi vuoden poliisiksi nimitetty Toni Reinikainen. Kilpailuun tarvittavat Volvon LifePaint spraymaalit oli VPK:lle lahjoittanut Auto-Kilta Oy/Mikkeli.

Erilaisia ideoita liikkujan turvallisuuden parantamiseksi saatiin runsaasti ja kilpailun raati ilahtui idearikkaudesta. Voittajakuvaksi valikoitui yhdistelmä, jossa perhe oli paneutunut sekä pienemmän että isomman kulkijan näkyvyyteen.

Voittajakuvien lähettäjä, perhe Arpiainen, saa palkinnoksi Hiirolan VPK:n lahjoittaman joulukinkun. Erityismaininnan arvoiset ideat palkitaan Liikenneturvan ja VPK:n yhteisellä tuotekassilla. Erityismaininnat saavat Jaana Karolina Karjalainen ja Heikki Kääriäinen.

Jaana näyttää mallia kuinka heijastin sopii kauden juhlalookiin. Heikin kuvassa taas havainnollistetaan, kuinka sontikka toimii sateella suojana ja heijastimena.

Heijastinmaali ei korvaa perinteistä heijastinta

Hyvä heijastin palauttaa tehokkaasti siihen osuvan auton valon takaisin kuljettajalle. CE-hyväksytyssä (EN 13356) heijastimessa on riittävästi heijastavaa pintaa ja materiaali on heijastimeksi sopiva. Useampi käytössä oleva heijastin auttaa autoilevaa havaitsemaan kävelijän paremmin.

”Erilaiset heijastimet eivät ole toisiaan poissulkevia vaan toisiaan täydentäviä. Mitä useampia heijastimia käytetään, sen paremmin autoilija näkee pimeässä tai hämärässä kulkevan jalankulkijan. Heijastinspray on hauska lisä, mutta näkyvyyden varmistamiseksi maalin lisäksi takissa kannattaa roikkua myös perinteinen CE-hyväksytty heijastin”, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Eini Karvonen painottaa.

Lisätietoa:

yhteyspäällikkö Eini Karvonen, Liikenneturva, 020 7282 395