Vaasa

Vuosittain tapahtuu yli 20 000 työmatkatapaturmaa. Vaikka kolme neljäsosaa työmatkoista kuljetaan henkilöautolla, valtaosa tapaturmista sattuu kävellen ja pyöräillen.

”Turvallinen työmatkaliikenne on merkittävä tekijä tapaturmien vähentäjänä. Näin pimeänä vuodenaikana halusimme kiinnittää huomiota myös joukkoliikennekäyttäjän turvallisuuteen. Pysäkille kulkiessaan ja linja-autosta poistuessaan matkalainen on jalankulkija, jolle heijastin on tarpeen näkyvyyden varmistamiseksi”, yhteyspäällikkö Heli Lintamo Liikenneturvasta kannustaa.

Perjantain 18.12. tapahtumassa Seinäjoen paikallisliikenteen käyttäjiä muistutetaan heijastimen käytön merkityksestä pimeän aikaan. Aamun heijastimettomille kulkijoille jaetaan heijastimia niin kauan kuin niitä riittää.

”Kun heijastinta heilauttaa pysäkiltä, niin kuljettajamme osaavat ennakoida pysähtymisen ja vaarallisilta äkkipysähdyksiltä vältytään. Myös asiakkaidemme vilkkuvat huomiovalot, taskulamput sekä huomioliivit ovat saaneet kiitosta kuljettajiltamme”, kertoo Jukka Sarho Komia Liikenteeltä.

Heijastin tarpeen myös valaistuissa taajamissa

”Jalan liikkeellä olevat voivat helposti yliarvioida oman näkymisensä. Monet voivat uskoa olevansa autoilevan näkyvissä, kun he ovat itse havainneet auton valot. Pimeänä kulkevaa on kuitenkin vaikea havaita valaistussa taajamassakin. Sade tai muu näkyvyyttä haittaava keli voi entisestään hankaloittaa havainnointia”, Heli Lintamo toteaa.

Erilaiset heijastimet eivät ole toisiaan poissulkevia vaan toisiaan täydentäviä. Mitä useampia heijastimia käytetään, sen paremmin autoilija näkee pimeässä tai hämärässä kulkevan jalankulkijan. Molemmin puolin kiinnitetyt heijastimet auttavat autoilijaa hahmottamaan tiellä kulkijan myös leveyssuunnassa.

Lisätietoa:

yhteyspäällikkö Heli Lintamo, Liikenneturva, 020 7282 376
markkinointiassistentti Jukka Sarho, Komia Liikenne, 050 387 9402

Liikenneturva edistää tieliikenteen turvallisuutta vaikuttamalla ihmisten liikennekäyttäytymiseen ja liikennekulttuuriin. Liikenneturva on valtakunnallinen liikenneturvallisuustyön keskusjärjestö, jolla on 58 jäsenyhteisöä. Toiminta ulottuu koko maahan 12 toimipisteen kautta. www.liikenneturva.fi

Komia Liikenne on Härmän Liikenne Oy:n markkinointinimi Seinäjoen kaupunkiliikenteessä. Tavoitteenamme on tarjota Maakunnan parasta palvelua, ”Suurella Syrämmellä”. Maakunnan parhaan palvelun varmistamme tarjoamalla asiakkaillemme ympäristöystävällisen ja korkeatasoisen kuljetuskaluston sekä koulutetut ammattikuljettajat. www.komialiikenne.fi