Jalankulku

Liikenneturva seuraa suomalaisten liikennekäyttäytymistä ja heijastimen käyttöastetta vuosittain. Pimeän ja hämärän aikaan tehdyissä tarkkailuissa syksyllä 2012 havaittiin, että 51 prosenttia jalankulkijoista käytti heijastimia taajama-alueilla.*

Liikenneturvan 2012 kerätyssä kyselytutkimuksessa 38 prosenttia autoilijoista kertoi, että heillä on usein hankaluuksia havaita pimeässä ilman heijastinta liikkuvaa jalankulkijaa. Joka toinen kertoi havaitsemisen olleen vaikeaa ainakin joskus.**

Laki ja sanktiot eivät aina ratkaisu

Tänä päivänä heijastinvalikoima on laaja ja sopiva heijastin on helppo löytää ja tyylikäs kantaa. Heijastimista on tullut tapaa viestiä omista kiinnostuksen kohteista, tyylistä ja arvostuksista.

Heijastinpäivän avajaisissa puhunut Liikenneturvan hallituksen puheenjohtaja, kansanedustaja Martti Korhonen huomautti, että kaikkea ei voi, saa ja pidä kieltää ja normittaa. Suostuttelulla eli aktiivisella viestinnällä ja kampanjoinnilla on yhä tärkeä rooli.

”Teemapäiviä ja tempauksia tarvitaan, sillä unohtaminen on inhimillistä”, toteaa Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen.

Oikea-aikainen muistutus, pikku tuuppaus kohti oikeaa valintaa, on tärkeä osa liikenneturvallisuustyötä. Ensimmäistä kertaa 1.10. järjestettävä heijastinpäivä muistuttaa, että jokaisen on aika kaivaa heijastimet esiin ja näyttää loistavalta – viimeistään nyt.

Suomalaista huippuosaamista

Kansainvälisesti katsottuna suomalaisten heijastinluvut ovat ilmiömäisiä, sillä heijastin on tuntematon ilmiö monissa Euroopankin maissa. Suomalaista heijastinilmiötä seuraamaan saapunut European Transport Safety Councilin ETSC:n tiedottaja Mircea Steriu vie heijastinterveiset takaisin Brysseliin.

”Suomalainen ahkera heijastimen käytön malli sopisi myös muille Euroopan maille”, Steriu sanoi Liikenneturvan heijastintapahtumassa.

Näkyminen antaa suojaa

Kaikista jalankulkijoiden kuolemantapauksista lähes puolet tapahtui pimeällä tai hämärässä. Vuonna 2011 liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat 20 pimeällä tai hämärällä tapahtunutta jalankulkijoiden kuolemantapausta. Näissä kolme neljästä (14) ei käyttänyt heijastinta. Heijastinta käyttämällä kuusi olisi eri todennäköisyyksin voinut pelastua kuolemalta.

Vuoden pimeimpänä ajankohtana loka-tammikuussa sattuu 43 % jalankulkijoiden kaikista henkilövahingoista. Erityisesti suojateillä tapahtuneet henkilövahingot keskittyvät näille kuukausille.

Käytä heijastinta oikein

Kiinnitä riippuheijastin polven korkeudelle tienpuoleiselle sivulle. Heijastimen pitää päästä heilumaan vapaasti ja näkyä sekä eteen, taakse että sivulle. Myös stretch- tai jousiheijastin kiinnitetään tien puoleiselle sivulle ranteeseen tai kyynärvarteen.

Mitä useampia heijastimia käytetään, sen paremmin autoilija näkee pimeässä tai hämärässä kulkevan jalankulkijan. Molemmin puolin kiinnitetyt heijastimet auttavat autoilijaa hahmottamaan tiellä kulkijan myös leveyssuunnassa.

tiedottaja Pasi Anteroinen p 020 7282 348

*Liikenneturva keräsi  6201 havaintoa heijastimen käytöstä eri puolita Suomea syksyllä 2012. heijastimen käyttöastetta on tarkkailtu Liikenneturvan toimesta jo vuodesta 1993.

**Liikenneturva keräsi suomalaisten autoilijoiden mielipiteitä liikenteestä marras-joulukuussa internetpaneeli GallupForumissa, Kaikkiaan haastateltiin 1584 henkilöä, joista autoilijoita oli 1218. Tutkimuksen on Liikenneturvan toimeksiannosta suorittanut TNS Gallup Oy.

Liikenneturva edistää tieliikenteen turvallisuutta vaikuttamalla ihmisten liikennekäyttäytymiseen ja liikennekulttuuriin. Liikenneturva on valtakunnallinen liikenneturvallisuustyön keskusjärjestö, jolla on 57 jäsenyhteisöä. Toiminta ulottuu koko maahan 12 aluetoimiston kautta.

Heijastin, heijastinpäivä