Kävely ja pyöräily
Kuopio

Valtakunnallinen heijastinpäivä 1.10. aloittaa heijastinkauden. Pohjois-Savon jokaisessa kaupungissa ja kunnassa on tavoitteena jakaa lähiviikkoina vähintään yhtä monta heijastinta ja pyöränvaloa kuin itsenäisellä Suomella on vuosia.

Syyshämärät, sumuiset ja sateiset kelit heikentävät näkyvyyttä, jolloin tummiin pukeutunutta jalankulkijaa ja valotonta pyöräilijää on erittäin vaikea havaita.

Näkymistempauksissa paikalliset liikenneturvallisuusryhmät jalkautuvat tekemään liikenneturvallisuustyötä. Esimerkiksi aamuliikenteen tempauksissa kiinnitetään heijastimia ja pyöränvaloja niille, joilta ne puuttuvat.

Tähän on koottu myös muita tapahtumia, joissa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden näkyminen on esillä.

Tapahtumia ja tempauksia:

• Lapinlahti: Näkymistempaus ma 2.10. klo 7.30 alkaen keskustassa ja jatkuu useana päivänä, kaikissa kouluissa heijastininfot (lisätietoja Pyöris ry/Kauko Kokkonen)
  • Vieremä: Näkymistempaus 3.10. klo 8.15 alkaen kunnantalon lähiympäristössä
  • Iisalmi: Heijastinteema eri tapahtumissa (Ylä-Savo liikkuu viksusti -hanke/Sari Mulari)
  • Rautavaara: Heijastintempaus koululla (Matti Korkalainen)
  • Sonkajärvi: Heijastinteema esillä liikennekahveilla 5.10. klo 17 valtuustosalissa (Sari Mulari)
  • Kiuruvesi: Heijastinteema kulttuuripyöräilyssä su 7.10.  (Sari Mulari)
  • Rautalampi: Heijastimien jakoa ja opastusta Matti Lohen koululla ja Kerkonjoen koululla alkuviikosta. Lisäksi polkupyörien valot/valottomuus tarkastetaan (Arvo Leskinen)
  • Juankoski: Juantehtaan koulun Heijastin heilumaan -päivä ti 10.10. klo 9-13 (Markku Leskinen)
  • Suonenjoki: Näkymistempaus (Niina Miilunpohja)
  • Tervo: Heijastintapahtuma Tervon yhtenäiskoulussa (Miia Karhunen)
  • Tuusniemi: Näkymistempaus kirkonkylällä aikuisille ja koululaisille, vapaa-aikatoimen organisoimana heijastinrata metsässä (Sirkku Kumpulainen)
  • Vesanto: Varhaiskasvatuksen eri toimipisteissä heijastinrata (Riitta Pääkkönen) ja heijastimen jakoa kirkonkylällä (Arto Lahtinen)
  • Kuopio: Yliopiston hyvinvointipäivä Snellmaniassa ti 10.10 klo 10-14, mm. heijastinten testausta (Liikenneturva)
  • Varkaus: Näkymistempaus to 12.10.2017 klo 7.30 alkaen, liikkeelle lähtö liikuntatalon parkkipaikalta (Pekka Makkonen)
  • Kuopio: Perheen talolla Apajassa tapahtumapäivä pe 13.10., heijastintestausta klo 10 alkaen, heijastinkeiju liikkuu kaupungilla (Liikenneturva)
  • Kuopio: Poliisin ja Liikenneturvan yhteinen näkymistempaus keskustassa ti 24.10. klo 7.30  (Poliisi, Liikenneturva)
  • Leppävirta:  Näkymistempaus kunnantalon ympäristössä ja liikenneympyrässä to 26.10. klo 7.30 alkaen (Virve Wright).

Lisätietoja tapahtumista voit kysyä paikallisilta yhteyshenkilöiltä. Poliisin ja Liikenneturvan yhteystiedot löydät alta.

Kiinnitä heijastin kaverillekin

Jokainen voi tehdä pieniä tekoja itsensä ja läheistensä näkymisen eteen. Laita heijastin tai pyöränvalo sellaiselle, jolla sitä ei ole. Hyvän heijastimen saa parilla eurolla ja kätevän pyöränvalon muutamalla eurolla. Kaapin pohjalle kertyneet tuotteet voi myös lahjoittaa eteenpäin sellaiselle, jolta ne puuttuvat.

Autoilijan kannalta heijastin ja pyöränvalo antavat aikaa reagoida. Hyvällä heijastimella varustetun jalankulkijan erottaa kaukovaloilla ajava autoilija jopa puolen kilometrin päästä, kun ilman heijastinta hänet huomaa vasta noin 150 metrin päästä.

Lähivaloilla ajava autoilija havaitsee ilman heijastinta kulkevan henkilön vasta noin 50 metrin päästä – huonolla säällä tämäkin matka lyhenee – kun jalankulkijan heijastin näkyy jopa 350 metrin etäisyydeltä.

Valaistuissa taajamissa sade, sumu ja huurtuneet ikkunat heikentävät kuljettajan näkymää. Myös valojen ja tuulilasin likaantuminen vaikeuttavat näkemistä. Pimeällä myös katu- ja mainosvalot sekä puiden ja pensaiden varjot hankaloittavat havainnointia-

Lisätietoja:

Tuula Taskinen, yhteyspäällikkö, Liikenneturvan Kuopion toimipiste (p. 040 8461422)
Petri Pahkin, ylikomisario, Itä-Suomen poliisilaitos (p. 0500 708193)
Esko Tolvanen, liikenneturvallisuusasiantuntija, Pohjois-Savon Ely-keskus (p. 0295 026 769) (kuntien liikenneturvallisuustyö)

Heijastin