Tiedote
Autoilu
Valtakunnallinen

Liikenneturvan joulukuussa kerätyssä kyselyssä* selvitettiin suomalaisten käsityksiä autoissa olevasta turvatekniikasta. Yleisimmät autosta löytyvät järjestelmät ovat etupenkin turvavyömuistutin, vakionopeudensäädin ja ajonvakautusjärjestelmä (ESC).

Yli 40 prosenttia vastaajista kertoi, että omassa autossa oli vakionopeudensäädin ja ajonvakautusjärjestelmä käytössä ja että ne koettiin myös tarpeellisiksi.** Valtaosa oli sitä mieltä, että osaa käyttää autossa jo olevaa tekniikkaa hyvin. Vain hyvin harva raportoi kytkeneensä järjestelmiä pois päältä.

”Aktiivinen turvatekniikka tukee kuljettajaa tien päällä, korjaa tämän virheitä ja varoittaa tarvittaessa. Parhaimmillaan se siis ehkäisee onnettomuuksia. Passiivinen turvatekniikka taas lieventää onnettomuuden seurauksia”, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen summailee tekniikasta saatavia etuja.

”Turvallisuuden kannalta hyödyllisinä järjestelminä voi pitää esimerkiksi ajonvakautus- ja hätäjarrutusjärjestelmiä sekä kaista-avustinta. Ajonvakautusjärjestelmä pystyy korjaamaan kuljettajan tekemiä ohjausvirheitä ja ehkäisemään hallinnan menetyksestä johtuvaa luisua. Fysiikan sallimissa rajoissa tietenkin. Teho riippuu paljon myös auton jarrujen ja renkaiden kunnosta”, Heiskanen täydentää.

Turvajärjestelmät kannattaa huomioida autoa vaihtaessa

Kuljettajat arvostavat auton turvatekniikasta eniten järjestelmiä, jotka auttavat pitämään auton paremmin hallinnassa esimerkiksi liukkaalla, lieventävät törmäyksien seurauksia ja auttavat pimeällä ajossa.

Kaistalla pysymistä tukevia järjestelmiä ei mielletty tärkeimpien joukkoon, vaikka niillä on havaittu turvallisuushyötyjä mm. yksittäisonnettomuuksien ehkäisyssä. Seitsemän prosenttia vastaajista ajoi autolla, jossa kaistalla pysymisen avustin oli käytössä. Heistä viisi prosenttia koki järjestelmän myös hyödylliseksi. Puolet vastanneista ei kokenut tarvitsevansa järjestelmää laisinkaan.

”Jos kuljettaja ottaa huomioon järjestelmän tekemän varoituksen tai ohjausliikkeen, kaistalla pysymisen avustin voi ehkäistä vaikkapa rattiin torkahtamisesta johtuvan ajautumisen pientareen tai vastaantulijoiden kaistan puolelle”, Heiskanen kuvailee.

Pääasiassa vastaajat arvostivat auton turvallisuustekniikkaa. Yli kaksi kolmesta vastaajasta kertoi, että turvallisuustekniikka on tärkeä kriteeri seuraavan auton valinnassa.

Mietitkö uutta tai käytettyä autoa? Tarkista nämä:

  • ajonvakautusjärjestelmä (ESC)
  • hätäjarrutusjärjestelmä
  • kaistalla pysymisen avustin

Hyödyllisenä Heiskanen pitää myös turvavyön kiinnittämättömyydestä hälyttävää järjestelmää. Lähes seitsemällä kymmenestä vastanneesta on käytössä turvavyömuistutin etupenkillä.

Takapenkillä muistutin oli harvinaisempi: käytössä se oli 28 prosentilla vastanneista. Neljä kymmenestä kertoi myös, ettei koe järjestelmää tarpeelliseksi.

”Koska turvavyön käytössä löytyy vielä parannettavaa, etenkin takapenkillä, oikea-aikainen muistutus voisi saada vyöprosentit kasvuun ja ehkäistä turvavyön kiinnittämättömyydestä johtuvia loukkaantumisia ja kuolemia”, Heiskanen pohtii.

*Liikenneturva selvitti suomalaisten mielipiteitä ja kokemuksia autojen turvatekniikasta kyselytutkimuksella joulukuussa 2016. Tutkimuksen toteutti Kantar TNS internetpaneeli GallupForumissa. Turvatekniikan osalta haastateltiin yhteensä 1238 autoilevaa vastaajaa. Koko kyselyyn haastateltiin kaikkiaan 1531 henkilöä.

**Vajaa kymmenesosa raportoi, että järjestelmät kyllä löytyvät, mutta niitä ei pidetä hyödyllisinä. Lähes neljäsosa vastaajista toivoo, että autosta löytyisivät nämä järjestelmät.

Lue lisää ajonvakautusjärjestelmän turvallisuushyödyistä Juha Luoman ja Harri Peltolan tutkimuksesta Trafin sivuilta.

Tagit: 
turvatekniikka, ESC, henkilöautoilu, liikenneturvallisuus