Jyväskylä

Oman ajamisen ja ajokyvyn arviointi sekä oikea auton valinta ovat ikäautoilijan keinoja lisätä omaa turvallisuuttaan liikenteessä. Ajotaitokin säilyy vain ajamalla, ja pienellä kertaamisella voi vahvistaa turvallisen ajamisen taitoja.

Liikenneturva ja O.K. Auto Oy järjestävätkin Turvallisuuspäivän varttuneille kuljettajille torstaina 8.12. klo 10–14 (Kuormaajantie 5, Jyväskylä).

Turvallisuuspäivänä kuullaan tasatunnein kello 10 alkaen Liikenneturvan tietoiskut ikäautoilusta ja ikäkuljettajalle sopivan auton valinnasta. Kouluttajana toimii liikenneopettaja Jari Naarminen, jolla on runsaasti kokemusta iäkkäiden kuljettajien opettamisesta autokoulussa.

Tapahtumassa on mahdollisuus myös kokeilla, miten automaattivaihteinen auto ja uusi ajoneuvotekniikka voivat helpottaa ajamista sekä antaa aikaa liikenteen tarkkailuun.

Ensimmäinen tietoiskutunti on varattu vain naisille. Moni kuljettaja päästää ajotaitonsa ruostumaan luottaen puolisoonsa auton kuljettajana. Puolison sairastuminen voi muuttaa tilanteen toiseksi, jolloin ruostumaan jätetylle ajotaidolle ja uusimatta jääneelle ajokortille olisi taas käyttöä. Usein juuri naiset ajavat ajotaidon säilymisen kannalta liian vähän.

Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan tapahtumaa.

Auton valinnalla lisää turvallisuutta ja ajomukavuutta

Auton ajoergonomia ja käyttömukavuus ovat erityisen tärkeitä ikäkuljettajille. Uudesta ajoneuvotekniikasta löytyy apua ajoneuvon käsittelyyn, liikenteen havainnointiin sekä vuorovaikutukseen muiden kanssa. Ajovakauden hallintajärjestelmän lisäksi automaattivaihteisto tuo turvallisuutta ajamiseen.

Liikenneturvan Ikänsä ratissa -verkkosivuilta löytyy tietoa iäkkäille sopivista autoista sekä apua ajoneuvon valintaan.

Oman ajokyvyn arviointi on tärkeää

Iän myötä yleistyvät sairaudet ja lääkkeiden käyttö voivat vaikuttaa autoilun turvallisuuteen. Jos sairaus ei vaikuta ajokykyyn, voi autoilua jatkaa vanhanakin. Liikenneturvan kehittämän Ikäkuljettajan itsearviointitestin avulla voi testata sitä, miten selviytyy liikenteessä tai onko syytä hakeutua tarkempiin tutkimuksiin esimerkiksi lääkärille.

Liikenneturvan verkkosivuilta löytyvästä Sairaudet, lääkkeet ja iäkkäiden toimintakyky liikenteessä -esitteestä löytyy Liikenneturvan kokoama tietopaketti ajoterveysasioihin liittyen.

Lisätietoja:

Koulutusohjaaja Tomi Rossi, Liikenneturva, p. 040 7627991