Liikennevinkki
Autoilu
Kävely ja pyöräily
Raskas liikenne

Kun aura-auto tulee vastaan, on syytä pitää oma ajonopeus maltillisena ja ajaa mahdollisimman lähellä tien oikeaa reunaa. Auran toinen reuna voi yltää hieman vastaantulevien kaistalle. Aura-auton ohittaminen on puolestaan jätettävä hetkeen, jolloin edessä aukeavan tien voi nähdä kunnolla.

”Ensin on harkittava ohitustarve. Jos ohitusta ei ole pakko tehdä, kannattaa se välttää. Aura-auton ollessa liikkeellä keli on useimmiten huono ja vielä huonompi sen edellä. Ohituksen turvallisuudesta on aina varmistuttava ennen sen tekemistä”, painottaa Liikenneturvan aluepäällikkö Rainer Kinisjärvi ja jatkaa:

”Aura-auton kuljettaja kyllä näkee peileistään takana tulevat autot ja päästää niitä aika ajoin ohi, kun se on turvallista. Maltilla siis eteenpäin.”

Myös kävelijät ja pyöräilijät kohtaavat usein aura-autoja, etenkin taajama-alueilla. Erityisen tärkeää on käyttää heijastimia ja valoja oman näkyvyyden parantamiseksi. Myös koirat kannattaa varustaa näkyviksi.

”Kohtaamistilanteissa on pystyttävä varmistumaan siitä, että auran kuljettaja on nähnyt sinut. Tämän jälkeen hän voi hiljentää nopeutta ja väistää sinua. Joissakin tapauksissa myös kävelijä voi antaa tilaa ja helpottaa työkoneen kulkua, jos se turvallisesti onnistuu”, muistuttaa Kinisjärvi.

Lisäksi Kinisjärvi muistuttaa vanhempia siitä, ettei lasten pidä antaa mennä auran synnyttämän lumisuihkun alle. Lumen lisäksi mukana voi lentää myös jäätä ja kiviä, mikä tekee hauskaksi luullusta leikistä vaarallisen.

Pöllyävä lumi voi nollata näkyvyyden

Vaikka aura työntää kinosta tien laitaan, voi kevyt pakkaslumi pöllytä ja viedä näkyvyyden pahimmassa tapauksessa kokonaan. Mahdolliseen näkyvyyden hetkelliseen katoamiseen kannattaa varautua ennakkoon, niin välttyy tarpeettomalta säikähdykseltä.

”Myös muu raskas kalusto, kuten linja-autot tai rekat, voivat saada pakkaslumen pöllyämään niin, että näkyvyys heikkenee dramaattisesti. Lumipölyssä ajaessa kannattaa ottaa kaasu ylös ja olla valmiina jarruttamaan”, Kinisjärvi sanoo.

Moottoriteillä on viime vuosina nähty muutamia pahoja ketjukolareita, joiden aiheutumiseen rankasti pöllynnyt lumi on vaikuttanut.

”Tärkein asia on turvaväli, jota kannattaa pitää huonoissa olosuhteissa normaalia enemmän. On ajettava sellaisella nopeudella, että pystyy itse hallitsemaan tilanteen. Ohituksia kannattaa moottoritielläkin harkita tarkkaan, sillä oikea kaista on yleensä turvallisin paikka ajaa haastavassa kelissä”, Kinisjärvi toteaa.

Kinisjärvi kannustaa kuljettajia ennakoimaan jo ennen liikkeellelähtöä ja puhdistamaan erityisesti auton valot huolellisesti lumesta ja jäästä.

”Jos ajaa pitkiä matkoja, on muistettava putsata valot myös pysähtyessä. Jo ihan sitäkin varten kannattaa pitää tauko matkan aikana. Takasumuvaloa on ehdottomasti käytettävä lumen pöllytessä, jotta takana tuleva voi havaita sinut.”

Tagit: 
auraus, työkoneen ohittaminen, lumi, ennakointi, ajo-olosuhteet