Liikennevinkki
Autoilu

”Takasumuvalon voisi nimetä myös huonon näkyvyyden valoksi. Sen voi laittaa päälle aina, kun näkyvyys on kelin takia huonontunut, kuten sankassa räntäpyryssä, tieltä pöllyävässä puuterilumessa tai rajussa sadekuurossa. Aina ei tarvitse odottaa juuri sitä sumuverhoa”, toteaa Liikenneturvan turvallisuusinsinööri Ari-Pekka Elovaara.

”Pimeällä ei sumuvaloja kuitenkaan tule käyttää, koska silloin ne vain häikäisevät toisia tienkäyttäjiä ja ovat enemmän haitaksi kuin hyödyksi”, Elovaara painottaa.

Liikenneturvan joulukuussa 2013 teettämä kyselytutkimus* kertoi, että takasumuvalo kuuluu jo monen auton varusteisiin. Ainoastaan yksi kymmenesosaa vastaajista tiesi, ettei autossa ollut takasumuvaloa. Viidesosa vastaajista myönsi, että vaikka takasumuvalot löytyvät, niitä ei ole koskaan käytetty.

”Huonolla kelillä takasumuvalo auttaa perässä tulevaa huomaamaan edellä ajavan paremmin kuin ilman sumuvaloa, ja vähentää näin peräänajon vaaraa. Takasumuvalon käyttöönottoa aprikoidessa voi omaa näkyvyyttä käyttää ohjenuorana. Jos itse ei näe kunnolla edessä ajavaa, voi olettaa, että keli haittaa takana tulevankin havainnointia”, Elovaara vinkkaa.

Nopeuden vähentäminen olennaista

Kun näkyvyys on huono, tulee myös omaa ajonopeutta laskea. Jo pienikin muutos lisää pelivaraa toimia.

”Monella voi olla se pelko, että joku ajaa perään, jos hidastaa heikon näkyvyyden vallitessa. Sitten tungetaan kuin Lontoon sumuun, vaikka näkyvyys voi olla erittäin heikko. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan ja saa sen pysäytettyä tarvittaessa.”, Elovaara toteaa.

Vinkit syksyn sumuisiin ajokeleihin:

  • Takasumuvaloa voi käyttää aina, kun näkyvyys on kelin takia huonontunut.
  • Kun näkyvyys on huono, tulee ajonopeutta vähentää.
  • Pimeällä ajaessa sumuvaloja ei tule käyttää.
  • Jos ei tiedä onko omassa autossa takasumuvaloa tai mistä se kytketään päälle, sen kertoo auton ohjekirja.

Lisätietoja:

Koulutusohjaaja Toni Vuoristo, Liikenneturva, 020 7282 349.

*Tutkimuksen on toteuttanut Liikenneturvan toimeksiannosta TNS Gallup Oy. Tiedot kerättiin marras-joulukuussa 2013 internetpaneeli GallupForumissa. Kaikkiaan haastateltiin 1677 henkilöä, joista autoilijoita oli 1353 eli 81 prosenttia.

Liikenneturva edistää tieliikenteen turvallisuutta vaikuttamalla ihmisten liikennekäyttäytymiseen ja liikennekulttuuriin. Liikenneturva on valtakunnallinen liikenneturvallisuustyön keskusjärjestö, jolla on 57 jäsenyhteisöä. Toiminta ulottuu koko maahan 12 toimipisteen kautta. www.liikenneturva.fi