Liikennevinkki
Moottoripyöräily
Mopoilu

Sen lisäksi, että talvi on tuonut monelle motoristille pitkän tauon moottoripyöräilyyn, on se jättänyt jälkensä myös tiestöön. Kevään ajo-olosuhteita rasittavat irtosora, pakkasöiden jälkeinen liukkaus, ajoväylien routavauriot sekä joskus hyvinkin syvät ajourat. Myös autoilijat ovat tottuneet liikennevirtaan vailla kaksipyöräisiä.

”Katumoottoripyöräily ei ole urheilulaji, mutta samat lainalaisuudet pätevät: ilman harjoittelua ei kehity ja taidot heikkenevät talven aikana”, summaa Ducati Club Finlandin kouluttaja Janne Tervola.

Myös Liikenneturvan MPEAK-kouluttajana toimiva Tervola on yksi kevään motoristien ruosteenpoistokurssien vetäjistä. Ennakoivaa ajotapaa kertaavassa ruosteenpoistopäivässä notkistetaan pyörän käsittelylihakset harjoittelemalla hidasajoa, käännöksiä ja jarrutuksia. Tervolan mukaan oppilaat edistyvät eniten tehokkaan jarruttamisen harjoittelussa, mutta saavat kurssilta myös lisävarmuutta pyöränkäsittelyyn kokonaisuutena.

Ennakoiden kylmiä ajokelejä vastaan

Liikenneturvan moottoripyöräilijöille suunnattua ennakoivan ajon koulutusta on tarjottu jo yli 35 vuotta. Kouluttajia on perehdytetty vuosien saatossa jo lähes tuhat. Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo kertoo ammattitaitoisesti järjestetyn kurssin sisältävän sekä asiaa moottoripyöräilyn riskeistä että omakohtaista ajoharjoittelua: ”Motoristit ovat arvostaneet kurssilta saamaansa henkilökohtaista palautetta ja ymmärtämystä omien ajotaitojensa rajallisuudesta.”

Kursseja voi kysellä omasta moottoripyöräkerhosta tai tutustua Liikenneturvan kurssikalenteriin.

Harjoittelun ohella on ennen ajokauden alkua tarkastettava myös kulkupelin kunto, eritoten jarrujen toimivuus ja renkaiden kulutuspinta. Vielä jatkuvat viileät säät on hyvä huomioida myös pyörän säädöissä.

”Kylmällä rengas ei lämpene kesäkelien tapaan, joten pidon säilyttämiseksi tulisi rengaspaineen olla kevätkylmillä vähintään 0,2 baria suurempi kuin tavallisesti”, Tervola muistuttaa. Ajokin lisäksi kylmä vaikuttaa myös ajajaan:
”Pakkasaamujen ja viilenevien iltojen kohme voi hiipiä salakavalasti ajotakin alle ja kylmänkankeus hidastaa kuljettajan reaktionopeutta huomaamatta.”

Suistuminen yhä ykkössyy motoristien liikennekuolemissa

Motoristien liikennekuolemien määrä on laskenut yhdeksällä prosentilla viimeisen kymmenen vuoden aikana. Kaikista tieliikenteessä menehtyneistä moottoripyörällä liikkuneiden osuus on ollut kahdeksan prosenttia. Viimeisen kolmen vuoden aikana on vuosittain kuollut keskimäärin 22 ja loukkaantunut vajaa kuusisataa moottoripyöräilijää. Neljännes moottoripyörällä kuolleista oli 15–24 -vuotiaita.

Lisätietoja:

Koulutusohjaaja Toni Vuoristo, Liikenneturva, 020 7282 349
Kouluttaja Janne Tervola, Ducati Club Finland, 040 342 4304

Tilastokatsaus moottoripyöräonnettomuuksiin
Liikenneturvan kurssikalenteri motoristeille

Liikenneturva edistää tieliikenteen turvallisuutta vaikuttamalla ihmisten liikennekäyttäytymiseen ja liikennekulttuuriin. Liikenneturva on valtakunnallinen liikenneturvallisuustyön keskusjärjestö, jolla on 57 jäsenyhteisöä. Toiminta ulottuu koko maahan 12 aluetoimiston kautta.