Liikennevinkki
Jalankulku

Tilastojen mukaan joka kolmas suomalainen kaatuu liukastumalla talvisin. Työterveyslaitoksen  mukaan jokaisena talvikuukautena noin 20 000 suomalaista loukkaantuu liukastumisen seurauksena. Suurimpaan riskiryhmään kuuluvat työikäiset ja tutkimusten mukaan jopa puolet kaatuneista on alle 30-vuotiaita.

”Ennakkovarautuminen keliin, pitävät kengät ja liukuesteet, jalankulkuväylien kunnossapito ja hyvä tasapainon hallinta ehkäisevät liukastumisesta johtuvia kaatumisia”, kävelyn ja pyöräilyn asiantuntija Lena von Knorring Liikenneturvasta muistuttaa.

Autoilijoille tuttu liikenteessä ennakoiminen pätee myös jalankulkuun. Liikkeelle on syytä lähteä ajoissa ja liikkuessa pitää kiinni kiireettömyydestä. Matkaan on hyvä varata riittävästi aikaa ja huomioida keliolosuhteiden matka-aikaan tuoma lisä.

Katse keliin

Onnettomuuksia sattuu jalankulkijoille usein erilaisissa sääolosuhteissa kuin autoilijoille. Jalankulkijan kannalta liukastumisvaara kasvaa, kun jään päälle sataa lunta tai vettä, kun jää sulaa tai kun lämpötila heittelee nollan molemmin puolin. Myös tamppautuva lumi aiheuttaa vaarallista liukkautta.

Talviaikaan on liukasta lähes päivittäin, mutta erittäin liukkaita päiviä osuus jokaiseen talveen viidestä viiteentoista. Oman havainnoinnin lisäksi sääolosuhteiden ennakointia auttaa Ilmatieteenlaitoksen jalankulkusääpalvelu, joka kertoo päivittäin vallitsevasta jalankulkusäästä ja mahdollisista varoituksista maakunnittain. Jalankulkuväylien kunnossapidosta tai liikenteen vilkkaudesta riippuen voi olosuhteissa olla paikallisia vaihteluita.

Kengät kelin mukaan ja tasapainoa treenaamaan

Jalkaisin liikkuva voi oleellisesti vähentää liukastumisriskiä valitsemalla keliin sopivat, asianmukaiset kengät. Matkalle kannattaa varustautua pitävillä kengillä ja vaihtaa vasta työpaikalla pikkukenkiin.

Erittäin liukkaissa talvioloissa mitkään jalkineet eivät kuitenkaan ole sataprosenttisen pitäviä, joten lisäturvaa voi hakea jalkineen pohjaan kiinnitettävillä liukuesteillä. Liukuesteiden käyttäjän on syytä varmistaa, että liukuesteet ovat tyyppitarkastettuja ja sertifioituja tuotteita, mistä niillä on osoituksena CE-merkintä.

Tutkitusti myös hyvä tasapaino auttaa pysymään pystyssä. Tasapainoa edistää hyvä lihaskunto keskivartalossa ja alaraajoissa. Päivittäisen liikunnan ohella esimerkiksi tanssi tai taiji kehittävät tasapainoa.

Lisätietoja:
Tiedottaja Lena von Knorring Liikenneturva 020 7282 347

Valtakunnallinen Pysy pystyssä -turvallisuuskampanja edistää talvijalankulun turvallisuutta ja on osa Kotitapaturmien ehkäisykampanjaa.
Ilmatieteenlaitoksen jalankulkusääpalvelu