Liikennevinkki
Moottoripyöräily
Autoilu

Vuosittain tapahtuu vajaa 3000 liikennevahinkoa, joissa osallisena on traktori. Traktorionnettomuuksissa kuolee vuosittain keskimäärin kolme ja loukkaantuu 90 henkilöä. Kuva Rodeo.

”Traktori voi kääntyä paikassa, jossa ei ole selkeää risteystä: suoraan pellolle tai vaikeasti havaittavalle metsätielle. Maataloustyössä olleen ajoneuvon valot saattavat olla lian peitossa, mikä hankaloittaa vilkun huomaamista”, toteaa Liikenneturvan koulutuspäällikkö Antero Lammi.

Maataloustyökoneen kuljettajan aikeita voi ennakoida seuraamalla ajoneuvon liikkeitä. Etenkin ohitusta suunniteltaessa on varmistettava, ettei ajoneuvo ole kääntymässä. Käännöksissä reilumman tilan vaativa maataloustyökone saattaa ennen ratin pyöräyttämistä vasemmalle kaartaa ensin kaistan oikeaan laitaan.

”Ennen ohitusta omaa nopeutta on syytä pudottaa selvästi, jotta nopeusero ohitettavan hitaamman ajoneuvon kanssa ei ole liian suuri. Kun nopeusero on kohtuullinen, jää kuljettajalle vielä pelivaraa, jos ohitettava onkin esimerkiksi kääntymässä eteen”, Lammi muistuttaa.

”Traktoria voi ohjata 15-vuotias vasta kortin saanut nuori kuljettaja, joka on kokematon liikenteessä”, Lammi jatkaa.

Motoristien on hyvä muistaa, että maataloustyössä olleen traktorin renkaista voi kulkeutua maaperäistä ainesta tielle. Muta tai savi voi tehdä tien pinnan kaksipyöräisille yllättävän liukkaaksi. Maataloustyökoneissa voi myös olla vaikeammin havaittavia ulokkeita. Esimerkiksi puimurissa leikkuupöytä on usein leveämpi kuin itse puimuri.

Traktorin valojen kunto on syytä varmistaa

Traktorin nopeus on maksimissaan 50 km/h . Jos hetkellinen jumiutuminen hitaamman ajoneuvon taakse turhauttaa, on hyvä muistaa, etteivät viljelijät ole työkoneilla liikkeellä turhan päiten. Pellot ja viljelykset saattavat olla siroteltuina laajalle alueelle, jolloin yleisillä teillä liikkumista ei voi välttää. Usein matkaa taitetaan vain työkohteesta toiseen tai kotitalliin.

”Hitaiden ajoneuvojen kuljettajien on autoilijoiden tapaan seurattava ja ennakoitava muiden käyttäytymistä liikenteessä. Takana tulevan liikenteen seuraaminen korostuu erityisesti, kun ollaan liikenteessä hitaammin kulkevalla ja kenties kookkaammalla ajoneuvolla. Kuljettajan on tärkeää myös varmistaa, että sekä traktorissa että sen perävaunussa on asianmukaiset, toimivat ja puhtaat valot”, Lammi kertaa.

Sopivan ja turvallisen paikan tullen on takana tulevan liikenteen ohi päästäminen paitsi kohteliasta, myös liikenteen sujuvuutta parantavaa.

Lisätietoja
Koulutuspäällikkö Antero Lammi, Liikenneturva, 020 7282 346

Liikenneturva edistää tieliikenteen turvallisuutta vaikuttamalla ihmisten liikennekäyttäytymiseen ja liikennekulttuuriin. Liikenneturva on valtakunnallinen liikenneturvallisuustyön keskusjärjestö, jolla on 57 jäsenyhteisöä. Toiminta ulottuu koko maahan 12 aluetoimiston kautta.