Liikennevinkki
Autoilu

Talven jälkeen on ensimmäiseksi tarkastettava peräkärryn kunto ennen liikenteeseen lähtöä. Toimivatko kaikki valot? Entä ovatko renkaat ehjät ja niiden ilmanpaineet kohdillaan?

Peräkärry on kuormattava niin, että painopiste säilyy mahdollisimman alhaalla ja keskellä. Painavimmat tavarat laitetaan akselin päälle ja kuorma jaetaan tasaisesti kärryn pohjan koko alalle. Lopuksi kuorma sidotaan kiinni kunnollisilla liinoilla. Lasti on kiinnitettävä huolella myös kuomullisessa kärryssä.

”Oikean kuormaustavan lisäksi on pidettävä mielessä myös lastin määrä. Yhteispaino ei saa kasvaa liian suureksi. Erityisesti jarruttomien kevytperävaunujen kohdalla painorajat tulevat äkkiä vastaan. Lain mukaan jarruttoman perävaunun suurin sallittu kokonaismassa on 750 kiloa, mutta vetoautokohtainen sallittu massa on tarkistettava rekisteriotteesta. Se voi olla vähemmän”, muistuttaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara.

Tarkista aisapaino ja merkitse ylipitkä kuorma

Väärin kuormattu kärry tekee yhdistelmästä vaarallisen ajettavan. Jo pienikin vauhdinnousu tai äkillinen liike voi saada kärryn heittelehtimään ja vetoauton hallinnan katoamaan. Kuormauksen yhteydessä onkin muistettava tarkistaa aisapaino.

”Peräkärryn takapainoisuuden voi testata helposti irrottamalla peräkärry vetokoukusta ja pitämällä aisasta käsin kiinni. Jos aisa nousee ylöspäin ja kärry lähtee kippaamaan taaksepäin, on takana liikaa painoa ja kuorma on lastattava uudelleen”, Elovaara vinkkaa.

Kärryn kuormauksessa on muistettava myös ylipitkän kuorman merkkaus esimerkiksi lautoja tai muuta pitkää tavaraa kuljetettaessa. Lasti ei saa ylittää kärryn etureunaa metriä pidemmältä matkalta.

”Käytännössä auton puskurin läheisyys kuitenkin usein sanelee ylityksen tätä lyhyemmäksi. Takana kuorma saa ylittää perävaunun vain kahdella metrillä. Jo metrin takalaidan ylityksen jälkeen on kuorma muistettava merkitä punaisella lipulla. Leveyssuunnassa kuorma ei saa tulla sivulaitojen yli”, selvittää Elovaara.

Peräkärry on kuin kahdeksankympin lätkä

Peräkärryn kanssa ajettaessa on aina muistettava oikea nopeus. Auton ja peräkärryn muodostaman yhdistelmän suurin sallittu nopeus myös moottoritiellä on 80 km/h.

Siksi voikin harkita, pystyisikö matkan taittamaan mukavammin muita kuin moottoriteitä pitkin. Nopeuden kasvaessa yhdistelmän hallittavuus vaikeutuu huomattavasti.

”Peräkärryä vetävän on myös tärkeää havainnoida ja ennakoida muuta liikennettä. Kuorman kanssa äkkinäiset liikkeet tai jarrutukset ovat aina vaaratilanteita. Hyvissä ajoin havainnoimalla saa itselleen pelivaraa toimia", huomauttaa Elovaara.

Viisi vinkkiä peräkärryn kanssa kulkeville:

  • Kevennä kaasujalkaa – peräkärryn kanssa maksiminopeus on 80 km/h.
  • Kuormaa kärry tasaisesti ja muista tarkistaa aisapaino sekä kokonaismassa.
  • Kiinnitä huolellisesti kuormaliinoilla kuomunkin alle tuleva tavara.
  • Merkitse ylipitkä kuljetus punaisella lipulla.
  • Tarkista kärryn valot ja renkaat ennen liikenteeseen lähtöä.
Tagit: 
peräkärry, kuormaus, ajonopeus