Liikennevinkki
Autoilu

Pakkaselta plussan puolelle ja takaisin – kun ilman lämpötila pyörii nollan molemmin puolin, ovat tiet liukkaimmillaan. Sulaneen lumen ja sataneen veden pakastuessa tienpinnat voivat muuttua jäisiksi, mikä pidentää auton pysähtymismatkaa huomattavasti.

"Kun tarvitaan paras pito, ovat nastarenkaat turvallisin vaihtoehto auton alle. Ne toimivat paremmin kuin muut jäisillä teillä, kun ollaan nollan asteen molemmin puolin. Hyväkuntoinen nastarengas tasaa kelinvaihtelua", kertoo Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara.

Elovaara korostaa, että nastattomallakin talvirenkaalla pärjää myös vaihtelevissa olosuhteissa. Kuitenkin erityisesti taajama-alueiden kovassa käytössä olevat risteysalueet voivat muuttua erittäin liukkaiksi.

"Tärkein asia jäisillä teillä on se, että kuljettaja itse tiedostaa, millaisilla renkailla ajaa ja missä kunnossa ne ovat", Elovaara jatkaa.

Vaikeissa olosuhteissa auton pysähtymismatka siis pidentyy radikaalisti. Esimerkiksi 80 kilometrin tuntinopeudella kuivalla tiellä ajettaessa se on noin 50 metriä, mutta yli kolminkertaistuu tienpinnan ollessa jäinen. Lumisellakin pinnalla pysähtymismatka tuplaantuu kuivaan keliin verrattuna.

Liikenneturvan havainnollistava animaatio kertoo, miten auton pysähtymismatka pitenee kuivasta tiestä jäiseen ajokeliin.

Joka kolmas suomalainen pelkää pimeää liikenteessä – tilannenopeus ja valojen käyttö avainasemassa

Vaihtelevan lämpötilan ja sen tuoman liukkauden lisäksi ajamisen haasteena on vuodenaikaan kuuluva pimeys. Liikenneturvan kyselyyn* vastanneista suomalaisista joka kolmas kertoi pelkäävänsä pimeää, häikäistymistä ja huonoa näkyvyyttä liikenteessä.

"Jos pimeällä ajamista pitää kamalana, voi pohtia, voisiko matkan tehdä valoisaan aikaan. Jos kuitenkin on pakko ajaa pimeällä, pitää miettiä, missä kunnossa auto ja kuljettaja itse ovat", Ari-Pekka Elovaara sanoo.

Erityisen tärkeää pimeään vuodenaikaan on huolehtia teknisten laitteiden kuten ajovalojen ja pesurien kunnosta, sillä niiden asianmukainen hyödyntäminen parantaa näkyvyyttä olennaisesti.

"Pimeässä on samat vaarat kuin päivänvalossakin, mutta niitä ei vain näe, joten on saatava mahdollisimman paljon valoa tielle. Ei kai kukaan juokse suoraan pimeään huoneeseenkaan, vaan etsii ensin valokatkaisijan", Elovaara havainnollistaa.

Tärkeää on myös tilannenopeus, sillä nopeuden alentamisesta on apua näkemiseen. Tällöin kuljettaja myös jättää itselleen pelivaraa pysäyttää auto tiukoissakin paikoissa.

"Nopeusrajoitusta ei tarvitse täyttää, vaan sen allekin saa ajaa", Elovaara päättää.

Viisi vinkkiä jäiseen ja pimeään ajokeliin:

  • tiedosta, millaisilla renkailla ajat ja missä kunnossa ne ovat
  • varaa matkaan normaalia enemmän aikaa ja vältä kiirettä
  • mieti, onko pakko lähteä matkaan pimeällä, jos se tuntuu epämukavalta
  • tarkasta ajovalojen ja pesurien kunto sekä käytä kaukovaloja aina, kun mahdollista
  • muista tilannenopeus ja hiljennä vauhtia, jolloin saat lisää pelivaraa

Lue lisää vaikeista ajo-olosuhteista täältä.

* Suomalaisten pelkoja liikenteessä kartoittaneen tutkimuksen aineisto kerättiin joulukuussa 2012 internetpaneeli GallupKanavassa. Kaikkiaan tutkimukseen osallistui 1031 yli 15-vuotiasta henkilöä, joista autoilijoita oli 838 eli noin 81 prosenttia. Tutkimuksen toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta TNS Gallup Oy.

Tagit: 
talviautoilu, pimeäajo, pimeys, liukkaus, jää, lumi, pysähtymismatka, tilannenopeus, liukas keli