Liikennevinkki
Autoilu
Raskas liikenne

Väsyneenä ajaminen on merkittävä liikenneonnettomuusriski

Liikenneturvan kyselyn mukaan joka viides suomalainen kuljettaja on nukahtanut ratissa tai kokenut muita väsymysongelmia liikenteessä. Arviolta jopa joka viidennessä kuolemaan johtaneesta tieliikenneonnettomuudesta Suomessa on ollut taustalla väsymystä.

”Terve ihminen ei nukahda varoituksetta. Omaa väsymystasoa on osattava tarkkailla ja myös reagoida ajoissa”, Yhteyspäällikkö Antero Aho Liikenneturvasta muistuttaa. Yli 16 tunnin valvominen heikentää ajokykyä samassa määrin kuin puolen promillen humala. 20 tunnin yhtämittainen valveillaolo vastaa jo jopa yhden promillen humalatilaa.

Etenkin aamuyöllä riski nukahtaa rattiin on suuri. Tilastojen mukaan väsymysonnettomuuksia sattuu paljon pikkutunneilla, eritoten nuorille kuljettajille. ”Lisäksi jo pieneltäkin tuntuva alkoholin määrä lisää väsymystä ja rattiin nukahtamisen riskiä. Myös krapula alentaa ajokykyä monin tavoin.”

Ennakoi myös ajokuntosi

Ennen ratin taakse asettumista kuljettajan onkin syytä punnita oma ajokunto ja jaksaminen. On hyvä, jos matkaan lähtöä edeltävänä yönä kuljettaja on kellottanut vähintään kuusi tuntia unta. Stressi, sairaudet ja yöllä ajaminen lisäävät väsymystä, samoin jotkut lääkitykset altistavat nukahtamiselle.

Pitkä ajoaika ei sinällään altista nukahtamiselle. 60 prosenttia kuolemaan johtaneista rattiin nukahtamisesta johtuvista onnettomuuksista tapahtuu ensimmäisen ajotunnin aikana. Väsymys on siis syytä ottaa vakavasti myös silloin, kun edessä on lyhyt reissu tai tuttu matka mummolaan.

Jos taistelu nukahtamista vastaan alkaa, voi oma arvio väsymyksen tasosta ja toimintakyvystä vääristyä. Väsymyksen merkit on otettava vakavasti heti alusta alkaen. ”Sitä ei aina muista, että väsymys ei lisää riskiä pelkästään nukahtamiseen, vaan kasvava uneliaisuus vaikuttaa myös tarkkaavaisuuteen ja nostaa ajovirheiden todennäköisyyttä”, Aho kertaa.

Muutama vinkki väsymyksen torjuntaan liikenteessä:

  • Nuku riittävän pitkät yöunet ajoa edeltävänä yönä tai ota pienet tirsat, jos lähtö on vasta illalla.
  • Suosi kevyttä välipalaa ennen ajoon lähtöä, tukeva ateria unettaa.
  • Ennakoi. Suunnittele matkasi ja pidä riittävästi taukoja.
  • Vaihda kuskia tai varaa mukaan puhelias matkatoveri.
  • Kun tunnet väsymystä, pidä tauko. Juo kuppi vahvaa kahvia ja ota vartin nokkaunet.

Lisätietoja:

Yhteyspäällikkö Antero Aho, Liikenneturva, 020 7282 362

Väsyneenä ajaminen. Mikä on tilanne Suomessa? Igor Radun ja Jenni Radun. Liikenneturvan tutkimuksia 2008.
Laske oma vireystasosi virevahdilla.

Liikenneturva on julkisoikeudellinen yhdistys, jonka tehtävänä on edistää tieliikenteen liikenneturvallisuutta toimimalla ihmisten turvallisen liikkumisen hyväksi. Se on valtakunnallinen liikenneturvallisuustyön keskusjärjestö, jolla on 57 jäsenyhteisöä. Toimintamme ulottuu koko maahan 12 aluetoimiston kautta.