03.02.2014

Pakkanen nipisteli naamaa, kun Liikenneturvan kouluttajat valmistelivat ajorataa jo 30 kertaa järjestettävälle raskaan liikenteen ennakoivan ajon kouluttajakurssille eli REAK:ille. Liikenneturvan järjestämä koulutus on täsmäisku alan ammattilaisille. Tiiviin, viikon kestävän kouluttajakoulutuksen jälkeen koulutettavina olleet 22 liikenteen ammattilaista levittävät edelleen ennakoivan ajamisen oppeja yritysten, liikennekoulujen, puolustusvoimien ja ammattioppilaitosten piirissä.

Ison auton ratissa liikenne näyttää täysin erilaiselta

Suurten ajoneuvojen kuljettajat ovat paljon vartijoita. Vuonna 2013 onnettomuuksissa, joissa oli osallisena raskaan liikenteen ajoneuvo, kuoli 77 henkilöä. Kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa valtaosassa tapauksista onnettomuuden aiheuttaja on kuitenkin jokin muu taho kuin raskas ajoneuvo.

Myös koettu turvallisuus on tärkeää. Liikenneturvan liikenteen eri pelkoja kartoittaneessa kyselyssä 12 prosenttia autoilijoista kertoi suurten linja- ja kuorma-autojen olevan yksi liikenteessä pelottavista asioista.

Mutta myös tukkirekan kuljettajaa voi hirvittää. Ammattilaisen on sopeutettava oma liikkuminen ajoittain arvaamattomien kanssa-autoilijoiden rytmiin – kanssa-autoilijoiden, joilla ei välttämättä ole aavistustakaan ison auton problematiikasta. Liikenne näyttääkin varsin toiselta suuren ajoneuvon ratin takaa. Varsinkin kun selän takana voi tätä nykyä olla jopa 76 tonnia.

Rovaniemellä suurempia massoja päästiin kokeilemaan, kun Veho tarjosi uutta painoluokkaa edustavan ajoneuvoyhdistelmän käytännön harjoituksiin. Suurrekka oli uusi tuttavuus valtaosalla kouluttajista ja herätti paljon kiinnostusta. Yhteistyökumppanit ovatkin tärkeitä kurssin järjestämisessä. Sekä käytössä ollut harjoittelurata että kalusto kurssille saatiin Lapin Ammattiopistolta ja puolustusvoimilta.

Kouluttajina tällä kurssilla toimivat Pentti Tervo ja Ari-Pekka Elovaara Liikenneturvasta, Aulis Hannula Oulusta, Sakari Kaikkonen Porvoosta, Timo Kallionpää ja Unto Pentinmäki Huittisista, Anssi Karjaluoto Raahesta ja Vesa Roima Turusta.

Näin se kurssi polkaistaan käyntiin.

Perinteisesti viikon mittaisia kursseja järjestetään joka vuosi kaksi, jotka pidetään peräkkäin alkuvuodesta. Tiivis yhdessä olo aamusta iltaan vaatii hyvää yhteishenkeä ja huumoria – onneksi sitä aina löytyykin!

Perinteisesti viikon mittaisia kursseja järjestetään joka vuosi kaksi, jotka pidetään peräkkäin alkuvuodesta. Tiivis yhdessä olo aamusta iltaan vaatii hyvää yhteishenkeä ja huumoria – onneksi sitä aina löytyykin!

Kohtaaminen pimeässä.

Rataosuuksien lisäksi kurssiin kuuluu kattava teoriaosuus.

Raskaiden ajoneuvojen ennakoivan ajamisen kouluttajakurssi järjestettiin Rovaniemellä 27–31.1.2014.

Kirjoittaja: Pentti Tervo, kuvat: Tomi Rossi