29.05.2014

Age ManOli alkamassa iäkkäiden autoilijoiden turvallisuuspäivä. Ajelimme mietteliäinä 22. toukokuuta kohti Vaasan käyttöautoa. Paikalle oli mahdollisesti tulossa MTV3 kuvausryhmineen tekemään juttua – iltauutisiinko? Tilaisuuteen oli saapumassa myös Age Man. Päivän aluksi pidettäisiin tiedotustilaisuus, jonka aiheena on hyvä ja turvallinen auto iäkkäälle. Sen jälkeen järjestäisimme tunnin välein tietoiskuja kuljettajille ja he saisivat koeajaa automaattivaihteisia autoja.

Mahdollisuus liikkua itsenäisesti kodin ulkopuolella on tärkeää kaikenikäisille, eikä se tarve vähene iän myötä. Siellä missä julkista liikennettä ei ole, pääsee lyhyet matkat esimerkiksi polkupyörällä, mutta pitkien matkojen taittaminen sujuu paljolti oman auton varassa. Paitsi päivittäistarvikkeiden hankintaan, kulkupeliä tarvitaan myös matkoilla mökille tai sukulaisiin sekä ystävien tapaamiseen. Maalla ja kaukana palveluista asuvien terveiden iäkkäiden kannattaakin pitää yllä ajotaitoaan. Huomiota on hyvä kiinnittää myös kulkupelin ominaisuuksiin - etenkin, jos edessä on uuden auton hankinta. Onnettomuuden seuraukset ovat iäkkäillä vakavampia kuin nuoremmilla, sillä iän myötä elimistö on herkempi vammautumaan ja vammat paranevat huonommin. Siksi auton turvallisuustekijöihin kannattaa kiinnittää entistäkin enemmän huomiota.

Age Man tarjoaa tilaisuuden testata vanhuutta

Tiedotusvälineistä paikalle olivat saapuneet Pohjalainen, Radio Vaasa ja Ykköset! MTV3:n toimittajia ei näkynyt, ainakaan vielä. Pääsimme vauhtiin. Nuori toimittajapoika sai yllensä Age Manin. Ikääntyminen heikentää vähitellen ihmisen toimintoja, esimerkiksi reagointi- ja huomiokykyä. Age Man -puvulla demonstroidaan näitä iän mukanaan tuomia liikkumista ja havaitsemista rajoittavia tekijöitä. Kuvaaja taltioi tilanteen huolellisesti.

"Kylläpä on raskasta", totesi vanhuuteen pukeutunut toimittaja.

Eräs herrasmies halusi keskustella laajemminkin auton valintaan liittyvistä asioista. Hän suositteli luettavaksemme katsastusmiehenä toimivan Andreas Åsvikin kirjoittamaa kirjaa Autokuume. Opas parhaaseen autokauppaasi (2011). Siinä auton ostajia varoitellaan esimerkiksi siitä, että uuden auton arvo laskee puoleen viidessä vuodessa.

Miksi iäkkäiden autoilijoiden määrä kasvaa?

Keskusteluja käytiin myös uudesta ajoneuvojen teknologiasta. Eräs paikalla olija totesi, että hän on kyllä pärjännyt hyvin ilman ajonvakautusjärjestelmääkin. Yleisesti uutta teknologiaa pidettiin kuitenkin hyvänä ja kuljettajan toimintaa helpottavana. Meille esitettiin monenlaisia kysymyksiä: Miten ajetaan automaattista autoa oikein? Miten kaksoiskytkin ja momentinmuunnin toimivat? Onko tyttäreni ajanut automaatilla väärin, koska DSG -vaihteisto meni rikki kilometrimittarin näyttäessä vasta 60 000 km? Miksi iäkkäiden autoilijoiden määrä kasvaa? – Asiantuntijan on hallittava asiansa laajasti.

Päivän päättyessä Age Man retkotti hervottomana nurkassa ja sai lähteä kotiin. MTV3 ei sitten tullutkaan, totesimme. Kotimatkalla ruodimme tapahtumia. Päivän annin kertaaminen on, paitsi hyvä keino toipua näistä keikoista, myös avuksi seuraavia tapahtumia ja kehitystoimenpiteitä suunnitellessa.

Päivä oli ollut pitkä, mutta väsymyksestä huolimatta olimme tyytyväisiä. Liikenneturvan Vaasan toimipisteen yhteyspäällikkö Heli Lintamo oli suunnitellut ja organisoinut tapahtuman hienosti. Kuljettajien kiinnostus asiaamme sai meidät miettimään jo uusiakin vastaavanlaisia keikkoja.

Liikenneturvan turvallisuusinsinööri Ari-Pekka Elovaara kokeilee, miltä tuntuu olla 75-vuotias. 

Kirjoittaja: Aulikki Schrey ja Ari-Pekka Elovaara, kuvat: Heli Lintamo ja Ari-Pekka Elovaara