11.04.2014

Liikenneturvan suunnittelija Aulikki Schrey herätti vilkkaan keskustelun kysymällä tilaisuuksissa miten ikääntyminen näkyy omassa ajamisessa. Niin hyviä kuin huonojakin asioita löytyi runsaasti. Hyvää oli se, että turhat ohitukset ovat jääneet pois ja tilalle on tullut malttia. Myös kaasujalan koettiin keventyneen. Lisäksi yleinen varovaisuus ja pois jäänyt turha rämäpäisyys miellettiin ikäautoilijan hyviksi piirteiksi. Vaakakupin toisella puolella taas autoilua hankaloittivat hidastunut reagointi, vaikeutunut havainnointi risteyksissä ja se, ”että pää ei käänny enää kuin nilkoista”.

Kuljettajan oma itsearviointi ensisijaista

Jokaisen ikäkuljettajan eteen tulee myös hetki, jolloin korttia tulee uusia. Kokemustenvaihto korttien uusimistilanteista kävi vilkkaana. Lääkärissä oli tehty muistitestejä, vähennyslaskutehtäviä, muisteltu sanoja ja piirretty kelloja. Tärkeä huomio tuli yleisöltä; lääkäriä paremmin terveydentilan osaa arvioida iäkäs itse. Paitsi tietenkin tapauksissa, joissa muistisairaus vaikuttaa itsensä arviointiin hämäävästi, muistutti suunnittelija Schrey.

Suonenjoen tilaisuudessa paikallisia ongelmapaikkoja käytiin läpi kuvien avulla. Liikenneopettaja Keijo Happonen avasi tuttujen risteysten, pysäköintipaikkojen sekä muutamien muuttuneiden liikennejärjestelyjen saloja. Tutussakin ympäristössä on tärkeää seurata liikennemerkkejä ja -opasteita.

”Tärkeintä on päästä ehjänä perille, ennakoimalla ja toimimalla tilanteissa mahdollisimman turvallisesti”, kiteytti kokenut liikenneopettaja Happonen.

Mikkelin tilaisuus herätti suurta mielenkiintoa myös mediassa. Toimittajien kanssa pohdittiin ikäautoiluun liittyviä ongelmakohtia, uusien ajoneuvojen moninaista tekniikkaa ja niiden tuomia apuja sekä haittoja, oman ajotaidon arvioimista realistisesti sekä kynnystä lähteä hakemaan lisää oppia tai kertaamaan jo opittuja taitoja vaikkapa ikäautoilun teematilaisuuksiin tai ikäautoilijan kuntokursseille.

Itä-Suomen ikänsä ratissa tilaisuudet järjestettiin huhtikuun alussa Suonenjoella Yrityspuisto Futuriassa ja Mikkelissä Kesäyliopiston auditoriossa yhteistyössä paikallisen vanhusneuvoston kanssa.

Suonenjoella vanhusneuvoston puheenjohtaja Seppo Voutilainen kertoi tilaisuuden aluksi kuulijoille lyhyesti vanhusneuvoston toiminnasta.

Riitta Härkönen oli todella tyytyväinen yli kaksituntisen tilaisuuden antiin Suonenjoella. Aikuisiällä kortin ajanut Härkönen sai ajokortin 45-vuotiaana vuonna 1987.

Kirjoittaja: Eini Karvonen ja Tarja Korhonen