30.06.2014

Iso uudehko maasturi pysähtyy poliisin pyynnöstä Niiralan raja-asemalla keskiviikkoisena aamupäivänä. Kuskina istuu keski-ikäinen venäläismies Sergei, jonka kullattu hymy jää mieleen aivan samoin kuin keskustelukin. 

”Mikä olisi sopiva turvaväli 80 km tuntinopeudella?”, kuljettajalta kysytään. Sergei miettii hetken ja sanoo ”20 metriä”. Valistaja nielaisee hämmästyneen ilmeensä ja opastaa ystävällisesti: ”Suosittelemme neljä kertaa pidempää välimatkaa. Jo pelkän reaktioajan aikana auto ehtii menemään 80 km tuntinopeudella 23 metriä.”

Maantienopeudella turvavälin on oltava ainakin sama kuin mittarin lukeman, kaupunkinopeudella riittää hyvissä olosuhteissa yleensä puolet siitä. Liikenneturvan viestintäpäällikkö Kaisa Hara muistuttikin rajatapahtumamme tiedotustilaisuudessa, että hyvä turvaväli rentouttaa ajoa. Se myös vähentää bensankulutusta, kun turhat  jarrutukset ja kiihdytykset jäävät pois.

Tiedotustilaisuus Niiralassa.

Juhannusta edeltävällä viikolla julkistimme tässä tienvarsitapahtumassa yhteistyössä Pohjois-Savon Ely-keskuksen, Poliisin, Rajavartiolaitoksen ja Tullin kanssa kampanjamme, jossa muistutamme Tohmajärven Niiralassa maahan tulevaa liikennettä oikeasta turvavälistä.

Maahantulevaa liikennettä, niin henkilö- kuin raskastakin, valistettiin turvavälin merkityksestä Niiralassa.

Lähiviikkojen ajan kuljettajat saavat passintarkastuksessa Turvaväli -esitteen. Matkalla Tohmajärven suuntaan he pääsevät itse testaamaan sopivaa turvaväliä. Tiehen on maalattu ”vääpelin natsat” kahdelle osuudelle ja tienvarsitaulut kolmen kilometrin päässä rajalta infoavat turvavälin merkityksestä.  Lempinimen keksi muuten ylikomisario Petri Pahkin Itä-Suomen poliisilaitokselta.

Liikenne on vilkasta molempiin suuntiin. 

Valistusta annetaan sekä suomeksi että venäjäksi, sillä liikenne on vilkasta molemmista maista. Monet pohjoiskarjalalaiset ajavat viikoittain rajan yli tankkausreissuilleen, kun polttoainetta saa heti rajan toiselta puolelta puolet halvemmalla kuin Suomesta.

Liikenneturvallisuusasiantuntija Esko Tolvanen kertoi, että tienvarsimaalaukset ovat tehokas keino harjoitella oikeaa turvaväliä. Nämä ovat tällä hetkellä ainoat Itä-Suomessa, joitakin kohteita on muualla Suomessa.

Keskustelut venäläiskuljettajien kanssa tulkkasi inkerinsuomalainen Pauli Haimi, joka on töissä Kaakkois-Suomen Ely-keskuksessa. Oranssissa huomioliivissä Liikenneturvan Itä-Suomen aluepäällikkö Tuula Taskinen

Kirjoittaja: Tuula Taskinen, kuvat: Tuike Holopainen