Ajokorttilakiluonnos lisää liikenneturvallisuutta ja puuttuu ilmeisimpiin epäkohtiin
Liikenne- ja viestintäministeriö sai ajokorttilain korjaussarjan pikavauhtia valmiiksi. Esityksessä on liikenneturvallisuudelle vain hyviä asioita, kuten tiukennuksia alaikäisten poikkeuslupiin. Unohdukseen ovat kuitenkin jääneet mopoilevat, mopoautoilevat ja traktorinmönkijöitä ajavat nuoret, kirjoittavat toimitusjohtaja Pasi Anteroinen ja suunnittelija Toni Vuoristo Liikenneturvan blogissa.
Kesän alussa tervehdimme (Avautuu uuteen ikkunaan) liikenne- ja viestintäministerin ilmoitusta ajokorttilain avaamista ilolla. Kun uunituore hallituksen esitys on käsissämme jo nyt, voi sanoa, ettei ministeriössä ole paljon peukaloita pyöritelty.
Esityksessä on paljon hyvää, mutta siihen toivotaan myös lisää. Lasten ja nuorten liikenneturvallisuus on ollut voimallisesti liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteen agendalla. Pienellä kirityksellä tuloksena voisi olla ennätysloikka.
Ikäpoikkeuslupaan kaivattuja kiristyksiä
Yksi voimassa olevan ajokorttilain isoimmista ongelmista kohdistuu alaikäisten kuljettajien poikkeuslupiin. Poliisihallitus toi esiin (Avautuu uuteen ikkunaan) tämän 17-vuotiaiden liikennekuolemien räjähdysmäisen kasvun vertailemalla tilastoja ennen ja jälkeen 2018 ajokorttilain uudistuksen.
Tilanteeseen on luvassa nyt tarpeellisia toimia. Keskeisimpänä alaikäisten auton kuljettajien yöajokielto. Ikäpoikkeusluvalla ei saa jatkossa ajaa puolenyön ja aamuviiden välisenä aikana – myöskään viikonloppuisin. Jos yöllä ajamisesta jää kiinni, syyllistyy kuljettaja kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta. Eli seuraamus ei tule olemaan nuorelle kevyt.
Yöajokielto on looginen. Poikkeusluvat on haettu koulua, työtä ja harrastuksia varten – yöajot ovat motiiveiltaan jotain aivan muuta. Turhaan liikenneriskiin puututaan nyt fiksusti.
Myös poikkeusluvan saamisen ehtoihin on tulossa tiukennuksia. Kulkemisen pitäisi jatkossa olla vähintään viikoittaista ja yhdensuuntaisen matkan pituuden on oltava vähintään seitsemän kilometriä kävellen silloin, kun joukkoliikennettä ei ole lainkaan käytettävissä. Tiukennus tekee poikkeusluvasta piirun verran enemmän nimensä mukaisen, eli poikkeuksen. Viime vuonna 20 603 alaikäistä sai poikkeusluvan. Luvan sai lähes jokainen hakija.
Ajokieltokoulutus laajenee alempiin ajokorttiluokkiin
Esitys tarttuu tiukemmin myös liikennerikkomuksiin. Jos nuori joutuu esimerkiksi mopolla ajokieltoon, B-luokan ajokorttia suorittamaan pääsee vasta, kun ajokielto on päättynyt.
Ajokieltoon liittyvä ajokieltokoulutus ulotetaan koskemaan myös alempia korttiluokkia, kuten mopoja. Tämä on erinomainen uudistus, sillä seurannan mukaan 92 prosenttia ajokieltoon määrätyistä uusista kuljettajista ei syyllisty uudestaan ajokieltorikokseen.
Kuljettajakoulutusta tulee lisää, mutta mopolla, mönkijällä ja moottoripyörällä ajavat unohtuvat
Lakiluonnos lisää riskien tunnistamiseen liittyvää opetusta henkilöautoiluun. Nämä kolme lisäteoriatuntia B-korttiin ovat tervetulleita, mutta vaikutukset voivat jäädä ohkaisiksi. Samoin yksi lisäajotunti voi valua helposti harjoitellaan kytkimen käyttöä -laariin. Olisi tärkeää, että liikenneopettajillemme annetaan mahdollisuudet toimia työssään. Moni säästää oppituntien määrässä ja tämä näkyy osittain mm. siinä, että ajokokeiden hylkäämiset ovat lisääntyneet merkittävästi kymmenessä vuodessa.
Tällä hetkellä ajokorttilakiin esitettävät muutokset keskittyvät pääasiassa B-luokan ajokorttiin. Uudistuksen ulkopuolelle jäivät mopoilijat, traktorikuljettajat ja mönkijällä tai moottoripyörällä liikkuvat nuoret, vaikka lain esitöissä heidän turvallisuudestaan esitetään toistuvaa huolta. On epäjohdonmukaista, ettei käsillä olevassa luonnoksessa ole näille kulkumuodoille esitetty käytännössä mitään lisävaateita. Etenkin traktorimönkijöiden ja mopojen osalta vaatimukset eivät ole tätä päivää. Kortin voi jatkossakin saada ilman ainuttakaan liikenteessä ajettua oppituntia tai edes ajokoetta.
Nuorten liikenneturvallisuuden osalta olisi tärkeää varmistaa riittävä opetus ja osaaminen myös kevyempiin ajokorttiluokkiin ja ulottaa lain vaikutukset eri-ikäisiin nuoriin ja kaikkiin ajoneuvoluokkiin mopoista ja traktorimönkijöistä raskaampiin moottoriajoneuvoihin.
Liikenneturva hienosäätäisi lakiluonnosta seuraavasti:
- Lisätään 3 teoriatuntia sekä 3 ajo-opetustuntia eri ajokorttiluokkiin (T, AM120, AM121)
- Lisätään teoriaopetusta myös moottoripyöräilijöille (A1, A2, A)
- Mopoilussa siirrytään käsittelykokeesta ajokokeeseen
- Traktorimönkijäkuljettajille ajokoe
Ajokorttidirektiivi tuo aikanaan lisämuutoksia
Kuluvalla viikolla ajokorttiasiat nytkähtivät eteenpäin myös Euroopan unionissa, kun mepit hyväksyivät pitkään valmistellun ajokorttidirektiivin (Avautuu uuteen ikkunaan). Jäsenmaiden on muokattava kansallinen lainsäädäntö direktiivin mukaiseksi siirtymäajan puitteissa, eli noin kolmen vuoden kuluessa.
Oli siis tiedossa, että nyt tehtävät tarpeelliset uudistukset ajokorttilakiin ovat vain ensimmäinen vaihe. Ajokorttilaki tullaan avaamaan uudestaan ja direktiivi tuo siihen myös uusia elementtejä. On ilahduttavaa, että ministeriö ei jättänyt nuorten liikenneturvallisuutta roikkumaan kolmen tai neljän vuoden ajaksi, vaan toimi jo tässä kohtaa: ajokorttilakiin tehtävät muutokset ennaltaehkäisevät nuorten liikennekuolemia ja vakavia loukkaantumisia.





