
Suomalaiskuljettajat eivät osaa ohittaa oikein
Liikenneturvan tuoreessa kyselyssä kuljettajat raportoivat toistuvista vaaranpaikoista ohitustilanteissa. Kuluneen vuoden aikana lähes jokainen autoileva on ohitettu huomattavalla ylinopeudella ja lähes neljä viidestä ohituskieltoalueella. Kaksi kolmesta on joutunut väistämään tai jarruttamaan toisen riskiohituksen takia. Osa kuljettajista sanoo suoraan lähtevänsä ohittamaan, vaikkei ole varma ohituksen turvallisuudesta.
Liikenneturvan kesän alussa tekemä kysely* paljastaa suomalaisten ohituskäyttäytymisen olevan hunningolla.
”Eihän tämä hyvältä näytä”, toteaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Ari-Pekka Elovaara kyselyn tuloksista.
Kun kuljettajilta kysyttiin heidän kokemuksistaan edeltäneen vuoden aikana, vain kaksi prosenttia kertoi, ettei ollut tullut ohitetuksi huomattavalla ylinopeudella kertaakaan. Ohituskieltoalueella on tullut ohitetuksi 82 prosenttia. Kuljettajista 85 % kertoo joutuneensa jarruttamaan, kun ohittava auto on tullut liian lähelle eteen palatessaan kaistalle. Vastaantulevan kuljettajan vaarallisen ohituksen takia 69 % kuljettajista on joutunut väistämään pientareen puolelle tai jarruttamaan.
”Tulokset kielivät siltä, että suomalaiseen maantieajokulttuuriin on pesiytynyt ikävä tapa ohittaa hinnalla millä hyvänsä. Kun kokemukset riskiohituksista ovat noin yleisiä, jokaisen kuljettajan tulisi miettiä, millä perustelee ohitustarpeen. Niin kiire ei ole kellään, että voi riskeerata oman ja muiden turvallisuuden”, Elovaara suomii.
En minä, mutta ne muut – omassa toiminnassa nähdään harvemmin väärää
Kyselyssä kysyttiin myös kuljettajien näkemyksiä omasta toiminnastaan edeltäneen vuoden aikana. Kuljettajista 71 prosenttia kertoo ohittaneensa huomattavalla ylinopeudella ja puolet ohituskieltoalueella. Vajaa kolmasosa (31 %) myöntää palanneensa kaistalle niin lähelle ohitettua, että takana tullut on joutunut jarruttamaan.
”Omaa toimintaa ei välttämättä rekisteröidä riskinotoksi tai tilannetta perustellaan itselle tavalla, jolla vaarallisuuden saa selitettyä olemattomaksi. Lähtökohtaisesti jokainen kuljettaja voisi kerrata turvallisen ohittamisen pelisäännöt ja miettiä, miten ne toteutuvat omassa ajossa. Esimerkiksi ohituskieltoalueella, risteyksissä tai sulkuviivaa rikkoen ei saa ohittaa”, Elovaara painottaa.
Liikenneturvan kyselyyn vastanneista lähes jokaisen takana on roikuttu vaarallisen lähellä edeltäneen vuoden aikana. Takapuskurin hiillostuksen myöntää 71 prosenttia suomalaiskuljettajista. Kuljettajista 28 % on lähtenyt ohittamaan, vaikka ohitettavan ajoneuvon rakenteet ovat estäneet näkyvyyttä.
”Ohituksen kärkkyminen tappituntumassa on oman oksan sahaamista. Silloin ei ole näkymää tai pelivaraa, jos eteen tulee jarrutusta vaativa tilanne ja sopivalla kelillä saa ajaa kurasuihkussa. Jos ohitusta ei voi tehdä turvallisesti, on jäätävä ajamaan edellä kulkevan taakse kunnollisella turvavälillä. Ja kahdeksankympin vauhdissa se tarkoittaa 80 ei kahdeksaa metriä”, Elovaara muistuttaa.
Kertaa ohittamisen säännöt:
- Onko ohittamisesta tullut tapa? Harkitse ohitustarve aina ennen päätöstä lähteä ohittamaan. Letkassa kaikille turvallisempi vaihtoehto on edetä matkavauhtia liikennevirran mukana hyvin turvavälein.
- Ennen ohitusta seuraa myös takana tulevaa liikennettä ja varmista, että edessä oleva tieosuus on tyhjä tarpeeksi pitkältä matkalta. Ohittamaan ei saa lähteä ohituskieltoalueella, sulkuviivan ylittäen tai risteyksissä, eikä se anna erillislupaa ylinopeudelle.
- Pidä turvaväliä. Aloita ohittaminen riittävän etäältä ohitettavasta. Näytä suuntamerkkiä lähtiessäsi ohittamaan ja omalle kaistalle palatessasi. Muista loiva liike kaistaa vaihtaessa.
- Varmista turvaväli palatessasi omalle kaistallesi. Palaa omalle kaistalle vasta, kun näet taustapeilistä ohitettavan ajoneuvon kokonaisuudessaan.
- Jos syystä tai toisesta ajat muuta liikennettä hitaammin, voi taakse kertyneen jonon päästää ohi ajamalla aika ajoin levähdyspaikalle. Yhteispeli lisää liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta.
Oletko joutunut viimeisen 12 kuukauden aikana seuraavanlaiseen tilanteeseen liikenteessä autoa ajaessasi?
Sinut on ohitettu huomattavalla ylinopeudella
Olet ohittanut huomattavalla ylinopeudella
Sinut on ohitettu ohituskieltoalueella
Olet ohittanut hitaamman ajoneuvon ohituskieltoalueella
Ohittava auto on palannut kaistalle eteesi niin lähelle, että olet joutunut jarruttamaan
Olet itse ohittaessa palannut kaistalle niin, että ohittamasi kuljettaja joutui jarruttamaan
Olet joutunut väistämään pientareen puolelle tai jarruttamaan, kun vastaantuleva kuljettaja on lähtenyt ohitukseen vaarallisella tavalla
Olet lähtenyt ohittamaan edellä ajavaa, vaikka ohitettavan ajoneuvon rakenteet ovat estäneet näkyvyyttä
Takana ajava on roikkunut perässäsi vaarallisen lähellä
Olet itse ajanut liian lähellä edellä ajavaa
Joskus lähden maantiellä ohitukseen, vaikka en ole varma onko ohittaminen turvallista
*Liikenneturva selvitti suomalaisten ajatuksia liikenteestä kyselyllä toukokuussa 2025. Kyselyn toteutti Verian ja siihen vastasi yhteensä 1212 henkilöä, joista autoilevia on 82 prosenttia.