”Eritoten kesäkuukausina voi tulla vastaan tilanteita, jolloin joudutaan ajamaan väsyneenä. Valoisa yöaika tai aktiviteettien runsaus voivat saada monelle vuorokausirytmin sekaisin ja tarvittava lepo jää liian vähäiseksi. Parhaillaan jalkapallon MM-kisat ja runsaslukuiset festarit koettelevat monen turnauskestävyyttä”, toteaa Liikenneturvan viestintäpäällikkö Kaisa Hara.

Väsymys heikentää ajokykyä merkittävästi. Yleisin syy väsymykseen on yksinkertaisesti unen puute. Yli 16 tunnin valveillaolon vaikutusta suorituskykyyn on  verrattu puolen promillen humalaan ja vuorokauden valvominen vastaakin jo promillen humalatilaa. Väsymys vaikuttaa kuljettajaan  samantapaisesti kuin alkoholi: ajokyky heikkenee, reagointi hidastuu ja arviointikyky huononee.

Myös vähäinenkin määrä alkoholia lisää entisestään väsymyksen aiheuttamaa riskiä. Alkoholilla on useille rauhoittava vaikutus,  joka väsymyksen kanssa muuttuu helposti uneliaisuudeksi.

Monilla lääkkeillä on myös väsymystä aiheuttava vaikutus. Näin kesällä esimerkiksi heinänuhan oireita helpottamaan voidaan syödä allergialääkkeitä, joissa oleva antihistamiini aiheuttaa monelle väsymystä.

Tunnista väsymyksen merkit ja pidä taukoa

Väsymyksen ajokykyä heikentäviä vaikutuksia ja sen aiheuttamaa riskiä liikenteessä ei oteta riittävän vakavasti.

”Rattiin nukahtamista edeltää aina väsymys. Jos väsymys alkaa tuntua, ei ratissa kannata sinnitellä. Auton voi ajaa taukopaikalle, nauttia itse kupin kahvia ja ottaa pienet tirsat ennen matkan jatkamista. Vaaratilanteita voi sattua jo heti ensimmäisten väsymysoireiden ilmaannuttua eikä vasta rattiin nukahtamisen seurauksena”, Hara toteaa.

Tunnista väsymyksen merkit ja ota ne vakavasti. Seuraavat oireet kertovat, että on tauon paikka:

• haukottelu
  • tuijottava katse ja hidastuneet silmänliikkeet
  • kirvelevät silmät ja painavat silmäluomet
  • tiemerkintöjen, liikennemerkkien ja liittymien jääminen huomaamatta
  • mikrounet, joissa ihminen nukahtaa pariksi sekunniksi hetkeksi tajuamatta sitä

Lisätietoa:

Viestintäpäällikkö Kaisa Hara, Liikenneturva, 020 7282 317
Tutkimuspäällikkö Juha Valtonen, Liikenneturva, 020 7282 310

Liikenneturva edistää tieliikenteen turvallisuutta vaikuttamalla ihmisten liikennekäyttäytymiseen ja liikennekulttuuriin. Liikenneturva on valtakunnallinen liikenneturvallisuustyön keskusjärjestö, jolla on 57 jäsenyhteisöä. Toiminta ulottuu koko maahan 12 toimipisteen kautta.

väsymys, ajovireys