Kävely ja pyöräily
Jyväskylä

Soittokello on pyörän pakollinen varuste. Jokaisesta mankelista pitäisi siis löytyä toimiva äänimerkinantolaite. Varuste-edellytyksestä huolimatta soittokelloa käytetään harvakseltaan - Liikenneturvan kyselyn* mukaan liian harvoin. Kolme neljästä suomalaisesta toivoisi, että pyöräilijät varoittaisivat kävelijöitä kelloa soittamalla nykyistä useammin. Yli puolet kokivat, että ohittaessaan pyöräilijät soittavat soittokelloa liian myöhään.

Vain noin joka kymmenes oli sitä mieltä, että soittokellon soittaminen suututtaa silloin, kun itse on jalankulkijana.

”Haluamme Liikenneturvassa rohkaista pyöräilijöitä kilautuskampanjaan. Suomessa on paljon yhdistettyjä pyöräteitä ja jalkakäytäviä. Kävelijöiden ja pyöräilijöiden väliset kohtaamiset yhteisillä väylillä voivat joskus herättää voimakkaitakin tunteita. Soittokellon rimpauttaminen tarvittaessa on hyvä tapa lisätä vuorovaikutusta ja kertoa muille pyöräilijöille tai kävelijöille omista ohitusaikeista”, summaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa Jyväskylästä.

Käytä soittokelloa riittävän ajoissa, älä usko telepatiaan

Sen lisäksi, että kelloa muistaa kilauttaa, myös soiton oikea-aikaisuuteen on syytä panostaa. Ohitusaikeista kannattaa varoittaa riittävän ajoissa soittokelloa rimpauttamalla.

”Jos pyöräilijä ajaa 20 km/h, niin hän etenee parin sekunnin aikana jo toistakymmentä metriä. Kävelijällä menee sama aika soittokellon kilahdukseen reagointiin. Soittokelloa pitääkin soittaa hyvissä ajoin, jotta siihen ehditään myös reagoimaan”, Piippa selventää ja muistuttaa, että jalankulkija kannattaa ohittaa tarpeeksi etäältä ja tarvittaessa vauhtia hiljentäen.

”Kohteliaisuus ja toisten huomiointi tekevät omistakin pyöräilymatkoista turvallisempia ja mukavampia. Ja vastaavasti myös jalan kulkevien kannattaa huomioida saman väylän pyöräilijät.”

Jyväskylän Pyöräily- ja hyvinvointimessut ovat avoinna lauantaina 5.5.2018 klo 11-17. Liikennetuvan teltalta voi tulla hakemaan vinkkejä kohteliaaseen pyörän soittokellon käyttöön. Samalla on mahdollisuus kokeilla sitä, miltä erilaisten soittokellojen sointi kuulostaa. Onnekkaimmille on myös jaossa pyörän soittokelloja.

Katso video soittokellon käytöstä:

Mikä on paikkani yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä?

• Pyöräilijä ajaa oikeassa reunassa.
  • Jalankulkija kulkee reunassa -joko oikeassa tai vasemmassa.
  • Pyöräilijä ohittaa jalankulkijan väylän keskiosaa käyttäen.

*Suomalaisten mielipiteitä ja kokemuksia soittokellon käytöstä selvitettiin toukokuussa 2015. Kyselytutkimuksen toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta TNS Gallup Oy. Kyselyyn vastasi yhteensä 1005 henkilöä, joista autoilevia oli 794 eli 79 prosenttia.