Liikenneturva keräsi tietoa suomalaisten tielläliikkujien liikenteeseen liittyvistä peloista ja koetusta turvallisuudesta. Kyselyn mukaan liikenteessä pelätään eniten kohtaamisia rattijuoppojen kanssa (58%). Toinen merkittävä pelon kohde on haastateltavien mukaan hurjastelijat (55%). Tämä liittyy läheisesti kolmanteen pelon aiheeseen, eli liian lähellä perässä ajaviin kuljettajiin (41%).

”Poliisia ei liikenteessä pelätä. Vain viisi prosenttia vastanneista ilmoitti pelkäävänsä liikenteessä poliisia”, kertoo suunnittelija Leena Pöysti Liikenneturvasta.

Ärsyyntynyt kuljettaja ottaa riskejä

Kyselyssä ilmeni myös, että oma mielentila voi vaikuttaa ajotapaan ja riskialttiisiin päätöksiin liikenteessä. Neljä kymmenestä autoilijasta kertoi joskus ottavansa suuttuneena tai ärsyyntyneenä tavallista suurempia riskejä liikenteessä.

Erityisesti vastaajia ärsyttivät lähellä perässä ajavat autoilijat, toisten tekemät vaaralliset ohitukset sekä liikennesäännöistä piittaamattomat kuljettajat.

”Myös liian hitaasti ajavat koettiin ärsyttäviksi. Hitaasti ajamisen syynä voikin olla matkapuhelimeen puhuminen tai heikko ajokunto, jopa rattijuopumus”, muistuttaa Liikenneturvan tiedottaja Pasi Anteroinen.

Liikenneturvan selvityksen: Pelot, vaarat ja ärsytykset liikenteessä, tiedot kerättiin syyskuussa 2012 internetpaneeli GallupKanavalla. Tutkimukseen osallistui 1031 yli 15-vuotiasta suomalaista, joista autoilijoita oli 838.

Tieliikenteen turvallisuutta ei voi kuvata vain onnettomuustilastojen kautta. Liikenneturva kerääkin vuosittain laajan tietopohjan tielläliikkujien kokemuksista, koetusta turvallisuudesta sekä liikennekäyttäytymisestä.

”Onnettomuuksien taustalla on yhä merkittävä määrä liikennekäyttäytymiseen liittyviä valintoja, joita kokemukset, tunteet ja arvot ohjaavat”, muistuttaa Anteroinen.

suunnittelija Leena Pöysti p. 020 7282 333
tiedottaja Pasi Anteroinen p. 020 7282 348

Katso kyselyn tulokset: Pelot, vaarat ja ärsytykset liikenteessä, Liikenneturva 2012.