Liikenneturvallisuusalan ansiomitali voidaan myöntää henkilölle, joka on vähintään viidentoista vuoden ajan työskennellyt ansiokkaasti liikenneturvallisuuden edistämiseksi, ja jonka toiminta on ollut yleisesti arvostettua. Mitalit jaetaan Liikenneturvan hallituksen esityksestä, jonka on valmistellut hallituksen asettama palkitsemistoimikunta.

Mitalin saajat ovat taustoiltaan monialaisia. Palkittavien erilaiset taustayhteisöt osoittavat, että toimiva liikenneturvallisuustyö edellyttää laajaa yhteistyötä eri toimijoiden välillä koko Suomessa.

”Jokainen mitalinsaaja on omalta osaltaan tehnyt liikenteestämme turvallisempaa. Heidän ansiostaan moni on välttänyt onnettomuuden. Elämän turvaaminen on jalo työ”, tiivistää Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen.

Mitalin saivat:

diplomi-insinööri, filosofian tohtori Noora Airaksinen

poliisitarkastaja Timo Ajaste

komisario Ilkka Kantola

liikenneneuvos Kimmo Kiiski

professori Timo Lajunen

liikenneopettaja Martti Liukkonen

johtava asiantuntija Jussi Pohjonen

diplomi-insinööri Esa Räty

insinöörimajuri Petteri Tuominen

suunnittelupäällikkö Ari Vandell

tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman

Ministeri Harakka luovutti ansiomitalit palkituille 18.9.2020 Helsingissä.

Kuvassa vasemmalta oikealle: Pasi Anteroinen, Noora Airaksinen, Ilkka Kantola, Kimmo Kiiski, Esa Räty, ministeri Timo Harakka, Petteri Tuominen, Ari Vandell, Tuomas Österman, Suna Kymäläinen. Kuva: Nina Mönkkönen/Liikenneturva.

Ensimmäisen kerran liikenneturvallisuusalan ansiomitalit myönnettiin vuonna 1993.

Liikenneturvallisuusalan ansiomitali