Lähes yhdeksän kymmenestä (86 %) kyselyyn vastanneesta lääkäristä koki, etteivät potilaat ole kovin oma-aloitteisia ottamaan ajoterveyttään puheeksi lääkärin kanssa.

”Erityyppiset sairaudet tai lääkitykset voivat heikentää liikenneturvallisuutta. Ensisijaisesti lääkäri tukee ajokyvyn säilyttämistä. Kuitenkin lääkäri joutuu välillä tilanteeseen, jossa hän joutuu myös arvioimaan potilaan heikentyneen ajoterveyttä merkitystä liikenneturvallisuudelle. Tässä arvioinnissa lääkäri huomioi sairauden lisäksi muiden tielläliikkujien turvallisuutta. Lääkäri pohtii myös ajamisen rajoittamisen vaikutuksia muutenkin potilaan elämään. Mahdollinen päätös ajamisen rajoittamisesta tehdään tämän kokonaisvaltaisen arvion perusteella”, toteaa Suomen Liikennelääketieteen Yhdistyksen puheenjohtaja, dosentti Alpo Vuorio.

Oma ajoterveys otetaan harvoin esille vastaanotolla

Vaikka ajokykyä arvioivat ammatti-ihmiset, jokaisen on tärkeää tarkkailla omaa vointiaan ja ajokyvyssä mahdollisesti tapahtuvia muutoksia. Kolme viidestä lääkäristä kuitenkin koki, että iäkäs kuljettaja on harvoin tietoinen ajokykynsä heikentymisestä vastaanotolle tullessaan.

”Liekö syynä se, ettei koko asiaa tulla ajatelleeksi vai se, että sitä ei haluta ajatella tai ottaa puheeksi? Lääkärille menoa ei saisi karsastaa ajo-oikeuden menettämisen pelossa. On hyvä muistaa, että hyvin hoidettuna sairauksien eteneminen pysyy monesti pidempään kurissa, ja sillä on myönteisiä vaikutuksia myös ajoterveyteen. Lääkärille kannattaa hakeutua, jos oireilee”, painottaa Liikenneturvan suunnittelija Mia Koski.

Joka kolmas ollut huolissaan läheisen ajoterveydestä

Omainen ja lähipiiri voi helpottaa lääkärin arvioimista jakamalla lääkärille tietoa potilaan ajokyvystä.  Valtaosa kyselyyn vastanneista lääkäreistä (90 %) koki omaisten ja lähipiirin näkemykset hyödyllisinä. Reilu puolet vastasi tiedustelevansa omaisten näkemyksiä esimerkiksi iäkkään potilaan kohdalla – luonnollisesti tämän antaessa luvan tiedusteluun. Varsinkin etenevän sairauden kohdalla omaisten näkemykset ovat hyödyllinen lisä lääkärin tehdessä kokonaisarviota. Vain harva kertoi, että omainen tai joku potilaan lähipiiristä olisi oma-aloitteisesti ollut yhteydessä lääkäriin. Potilaan luvalla voi omainen tulla mukaan vastaanotolle ja kertoa tärkeää tietoa potilaan voinnista lääkärille.

Liikenneturva selvitti joulukuussa 2017 suomalaisten kokemuksia ajoterveydestä puhumisesta omaisen tai muun läheisen kanssa. Noin joka kolmas oli ollut huolissaan läheisensä tai tuttunsa ajoterveydestä. Heistä kolme viidestä oli myös ottanut ajoterveyden puheeksi läheisensä tai tuttunsa kanssa.

Avoimissa vastauksissa suurimmaksi esteeksi puheeksi ottamiselle koettiin sen vaikeus: ei kehdata, ei haluta loukata, toisen pelättiin suuttuvan tai naapurisovun menevän. Moni koki olevansa myös liian etäinen. Moni heistä, jotka olivat ottaneet ajoterveyden puheeksi, kertoivat sen johtaneen tuloksiin: joko ajamista mietittiin tai se lopetettiin. Moni myös kertoi väliintulon johtaneen suuttumiseen tai asian vähättelyyn. Oli myös tapauksia, joissa arvioinnin jälkeen päätettiin jatkaa ajo-oikeutta entiseen tapaan.

”Ajoterveyden ottaminen puheeksi ei välttämättä ole helppoa. Asiaa esille tuotaessa on tärkeää säilyttää toista arvostava ote. Ajoterveyden esille ottaminen on onnistuessaan vaikuttavaa ja turvallisuuden kannalta tärkeää. Lopputuloksena se voi jopa pelastaa jonkun hengen”, Koski toteaa.

Lisätietoja:

suunnittelija Mia Koski, Liikenneturva, p. 020 7282 342

Suomen Liikennelääketieteen Yhdistyksen puheenjohtaja, dosentti Alpo Vuorio, alpo.vuorio [at] gmail.com

*Liikenneturva ja Suomen Liikennelääketieteen yhdistys selvittivät lääkäreiden kokemuksia ajoterveysasioista sähköisellä lomakkeella keväällä 2018. Kyselyyn vastasi yhteensä 78 lääkäriä, joista suurimmalla osalla on yli 10 vuoden työura taustalla. Kyselystä tiedotettiin mm. Mediuutisten uutiskirjeen mukana ja lääkäreille suunnatuissa koulutuksissa.

**Liikenneturva selvitti suomalaisten kokemuksia ajoterveydestä joulukuussa 2017. Kantar TNS Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastanneita oli 1530.

ajoterveys