Liikennevinkki
Autoilu

Kun ajokeli on huono ja näkyvyys heikko, auttaa takasumuvalo perässä tulevaa huomaamaan edellä ajavan paremmin. Näin riski peräänajoista pienenee. Pelkän pimeyden takia ei sumuvaloja kuitenkaan tarvita.

”Takasumuvaloa voi ja kannattaa käyttää aina, kun näkyvyys on kelin takia huonontunut – ei pelkästään sumussa. Siitä on hyötyä myös esimerkiksi rankkasateessa, tiheässä räntäsateessa tai sakeassa lumipyryssä. Pelkkä pimeä ei vielä riitä: silloin sumuvalot häikäisevät turhaan muita tienkäyttäjiä ja ovat pikemminkin haitaksi kuin hyödyksi”, kertaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.

Kuljettaja voi Heiskasen mukaan pohtia omiin havaintoihinsa peilaten, olisiko juuri sillä hetkellä syytä kytkeä sumuvalo päälle.

”Oma näkeminen toimii hyvänä ohjenuorana. Jos itsellä on vaikeuksia nähdä kunnolla edellä ajavaa, voi olettaa, että keli haittaa myös takana tulevan havainnointia. On hyvä tiedostaa jo ennen liikkeelle lähtöä, mistä takasumuvalon saa päälle, ettei sitä joudu ajaessa etsimään”, Heiskanen muistuttaa ja lisää aina pätevän konstin kehnoon ajokeliin:

”Kun näkyvyys on huono, saa oman nopeuden laskemisella lisää pelivaraa toimia. Nopeus on asetettava sen mukaan, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan ja saa sen pysäytettyä tarvittaessa.”

Pimeät takavalot voivat yllättää – myös kuskin itsensä

Perehdy oman autosi valojen toimivuuteen ja tarkasta, mitä valoja palaa kytkimen eri asennoissa. Kuva: Tapio Heiskanen/LiikenneturvaViime vuosien uusissa ajoneuvoissa näkyy yhä enemmän niin sanottuja päiväajovaloja (DRL), joissa riittävän valoisuuden vallitessa auton anturi sytyttää vain huomiovalot. Ongelmia voi kuitenkin syntyä huonossa kelissä, jos anturi tulkitsee valoisuuden riittäväksi, vaikka näkyvyys on muutoin heikko. Auton kuljettajan tulisi aina tällaisissa olosuhteissa kytkeä varsinaiset ajovalot päälle.

”Jos oman auton valot mietityttävät, on hyvä kävellä käynnissä olevan menopelin ympäri. Silloin näkee, mitä valoja automatiikka on kytkenyt käyttöön. Joissakin malleissa takavalot eivät pala lainkaan päiväajovalojen eli huomiovalojen kanssa, mikä osaltaan lisää tarvetta varmistaa näkyminen kytkemällä ajovalot käsin. Moni saattaa yllättyä siitä, että oman auton perä onkin pimeänä”, Heiskanen sanoo.

”Auton ympäri käveleminen on suositeltavaa ihan jokaiselle valotyypistä riippumatta, sillä katsastus- ja huoltovälien harveneminen lisää tarvetta autoilijoiden oma-aloitteiselle ylläpidolle. Pimeitä valoja näkee etenkin syksyllä tien päällä melko paljon”, lisää Heiskanen.

Liikenneturvan keväällä toteuttaman kyselyn* mukaan kaksi kolmesta suomalaisesta on sitä mieltä, että autojen pimeät takavalot vaikeuttavat niiden huomaamista myös valoisaan aikaan. 59 prosentin mielestä Suomen olosuhteissa tulisikin aina käyttää varsinaisia ajovaloja. Ongelmaa esiintyy toki myös pimeään aikaan: yli puolet vastaajista totesi, että päiväajovalojen takia liikenteessä on pimeällä yhä enemmän huonosti erottuvia autoja.

*Kyselyn toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS Oy ja siihen vastasi 1035 suomalaista, joista autoilijoita oli 79 %. Aineisto kerättiin toukokuussa 2017.

Tagit: 
sumu, takasumuvalot, pimeys, ajovalot